14 mars 2011

Dator haveri


När Tsunamin och jordbävningen drabbade Japan så har jag haft på CNN och lyssnat och följt med så gått det har gott. Men då pratades om att man skulle gå in på TWITTER och få mer info från folk på plats.

Sagt och gjort jag gick in på twitter.com och såg en japanska som skrev där på engelska. Jag läste vad hon varit med om (vilket säkert många 10 000 tals fler har gjort runt världen över) och fick något slags virus som direkt när jag läst hennes twitterblogg slog av min dator. Hela skärmen blev först alldeles randig och sedan blev den helt svart. Datorn försökte starta om men blev svart igen på en gång.

Jag virussökte men hittar inget virus men något konstigt är det så nu får jag ta vår dator på REPARATION igen....

Jag kommer säkerligen inte att kunna läsa våra mail eller blogga lika ofta under den här tiden som vår dator ska fixas. Jag får passa på att låna av andra när jag ska uppdatera.

Så hemsidan, bloggen samt mailen kommer inte att uppdateras särskilt ofta den här veckan.

På torsdag kommer ett filmteam hit och ska göra en kort reklamfilm. Vi ska rida omkring lite överallt och äta, dricka kaffe mm.





Blup hingsten Adam är reserverad och ska veterinärbesiktas inom kort.





Galgbackens VÅRTÖLT startar på lördag klockan 10.00. Startlistor kommer att finnas i baracken. Grenar blir LÄTT TÖLT och LÄTT 4-GÅNG. Vi startar med TÖLTEN.

Här på bilden ovan rider Sara Östman och Skjona fra Hjardarvholi år 2009.

11 mars 2011

Lika som bär ! eller...




Här är 2 halvbröder. Den vänstra är Aron från Kambo efter Askur från Håkansgården och Byssa fra Kirkjubae, den andra är Mirres häst Noi från Kattskallen som också har Askur som pappa. Ibland är det lätt att ta fel på dessa herrar. Men om man tittar noga så ser man att den ena har en sned bläs. Det är Noi, han är också skodd och lite grövre i modellen än Aron.

Jessica har haft sportlov från Dille skolan och hon har bla passat på att prova Týr




Snart åker Jessi tillbaka till Dille igen några veckor och kommer sedan upp igen för att ha praktik under 3 veckor här uppe. Då kommer även hennes häst Odinn hem igen.

10 mars 2011

Sista dagarna för anmälning till Vårtölten

Kom ihåg att det drar ihop sig för att anmäla sig till vårtölten. Den här gången sker tävlingen på vår ridbana, men den är breddad och här lika bred på kortsidorna som ovalen var. Ovalbanan har inte kunnat plogats upp i år pga att det varit för lite tjäle i marken.

Framridningen kommer att ske på en plogad plan framför hagen med ungstona. Musik kommer att finnas och hamburgare kommer att säljas.

De finns hästar kvar att boka upp för de som önskar vara med på tävlingen.

Den här veckan har varit hektisk. Jag har haft en muskelbristning eller något annat konstigt i min ena höft så vissa stunder har jag haltat omkring som en 80-årig höftopererad tant.




Jag provade med streching och andra töjövningar men inget annat hjälpte än vila för min ömmande höft. Nu känns den bättre iallall.




Så här ser jag ut när solen gassar och jag har på mig mina solbrillor.



Barnen från dagcentret SOLKATTEN har varit här på onsdag och fått rida lite och träffa hästar. Leda dem och borsta på dem. Ett ägg hittade vi också i hönshuset.

Ridskolorna går på som vanligt utan missöden och den här veckan har de flesta grupperna tränat på TÖLTEN. Privatlektioner har jag också haft under dagarna denna vecka.

Nästa vecka ska några grupper få träna inför tävlingen som sker nästa helg och de andra grupperna har sidvärtsförflyttningar /skänkelvikningar//ryggningar.
Vissa övningar sker även i skritt, tölt och trav.






Det är inte bara ridning med hästar utan också hantering/träning. Här är Mirre igen med sina Rjomi och Noi. De ska följa med henne till Uppsala när hon flyttar neråt igen. Kvar blir hennes lille Ari som ännu inte behöver tränas/ridas utan kan leka ett tag till med sina kompisar

8 mars 2011

Galdur frá Grund


Har varit på ett kort besök här på Galgbacken. Han har nyss importerats från Island och landade i Norrköping.

På sin väg upp till Nord Norge www.stornesgard.no stannade han här för att vila lite.

Han är stor och flott med en bedömning på 8,39. En spännande stam har han också hans pappa är Baldur fra Bakka och hans morfar är Mökkur fra Varmaleak.

Han var väluppfostrad och verkade väldigt fin i lynnet.

6 mars 2011

En fotograferingsdag




Mirre med sina älsklingar på ridbanan. Rjómi och Noi pappan till bägge heter Askur










7 nytagna bilder på Adam från Kambo när han springer i hagen och på ridbanan.


Jessica Lundberg har sportlov och var här idag och red lite med oss på Galgis

Här rids Brenna från Kambo (halvsyster till Adam)











Här ovan provar Jessica nya ridskolehästen Draumsýn






Bassi från Kambo är ocskå halvbror till Brenna och Adam. Här galoppar han runt banan.






Tjalve är så stolt över sin nya hatt. Dessutom är han nyklippt

5 mars 2011

En rejäl ridtur i en blåsig skog

Ridskolorna har kommit igång på allvar under veckan som gått och de flesta har fått träna på böjjning och ställning. Nästa vecka kommer ridskolegrupperna att framförallt träna på TÖLTEN.




Elin en av ridskole eleverna gör sig klar för sitt ridpass.

Idag började dagen tidigt med ridning av lite hästar bla Odda och Týr. Vi fick en oväntad beställning på en 2 timmars tur så Mirjam, Mårten och jag red iväg med 2 flickor från Luleå, som var och turistade i Gällivare.

Vilken svår ritt det blev. I skogen gick det ganska bra men hästarna sjönk ändå ner ¨på många ställen och det blev riktigt jobbigt. Men värst var det ändå där det hade stormat och blåst. För där hade vinden dragit med sig massor med snö så hästarna vadade i snö ända upp till halsen.

Vi har haft besök från Norge Stornes gård som har åkt över till Sverige med ett sto och som ska tillbaka om några dagar med sin nyinköpta 1:a klass hingst. De kommer att stanna över här någon dag i veckan och det blir spännande att få se deras fina hingst.





Under veckan har vi fotograferat lite bla Tjalve som har skaffat sig en efterlängtad hatt.





Mårten verkar Ragnarök som inte var så lätt denna gång

Jag rider med lilla lilla roliga ODDA, som är pigg och framåt men inte är så stark ännu. Hon är Tjalves häst men ska tränas igång nu




Ronja Näckstam och Sofie Kangas har varit och ridit på Draumsyn och Vinur idag. Under veckan har även Linnea H, Tove, Malin och Sofie varit och hjälpt till på olika sätt och vis och passat på att rida lite.

2 mars 2011

Vårens dilemma

Vaknade tidigit i morse och JIPPEE det var bara 0 grader tidigt på morgonen. Efter att ha gett morgon hö till hästarna och avnjutet en kopp kaffe var det dags.

En mjuk undertröja, en fliströja, en ylletröja och en väst borde räcka tänkte jag och sadlade glad ihågen en häst.




Visst ridningen gick toppen, men men efter bara en liten stund svettades jag ymmigt. Det blev alldeles för varmt. Till följden blev att efter 40 min ridtur var jag sjöblöt i svett och helt färdig. Av med alla tröjorna igen för att nu orka föra ut vatten till vissa hagar.





Det är vårens dilemma ! man kan aldrig klä sig rätt. Antigen för varmt och så får man ta av sig och då börjar man frysa och förkylningen kommer som ett brev på posten.
Eller så är man optimist från början och tar för tunna kläder som blåser rakt igenom.

Det är som lite svårt just nu med omställningen från - 40 grader till flera plusgrader på en vecka.

Nåja nu ska jag inte gnälla DET ÄR IALLFALL ÄNTLIGEN VARMARE

Maj Maj sköna Maj

Här har vi hunnit få ett föl som blev en liten silverbrun skäck. Oklart vad han ska heta. Vi får se det finns en röstningssida på facebook o...