30 januari 2011

Sista söndagen i januari

Ett fruktansvärt snöoväder drog in över Galgbacken på lördagen. Inte hade man det minsta lust att rida i all snöyra. Inatt klarnade det upp och blev kallare igen och då passade vi på att rida vår 2 timmars tur i skogen för att trampa upp stigarna.

En vanlig söndag på Galgbacken har det varit idag. Mycket folk allt från hästrädda föräldrar till fotografer som fotat uppsminkade flickor i aftonklänningar.

Så här kan det se ut när vi kör in höbollar i hagarna.Det har vi också gjort idag för det var slut i nästan alla hagar.










Maten är serverad !







Så var det bara några hundra liter vatten kvar att servera..




Terna från Kambo som vi ska kalla Diva hädanefter för att inte blanda ihop henne med den svarta Terna, står och verkar intresserad av traktorns jobb







Týr har en lugg som om han är hämtad från ett spelmanslag från Dalarna.

Týr kanske är den som spelar fiolen i Nusnäs pojkarna iallfall om man ska se på frisyren





Dagarna är ännu korta så det gäller att hinna ta bilder medan det är något så när ljust. Här ser vi några på Náma tagna precis innan det blev mörkt




29 januari 2011

Ett märkligt "fenomen"

I fredags råkade Helena och jag ut för en märklig händelse.

Det var ganska varmt ute med lite västliga vindar som blåste, temperaturen var kanske -5 grader eller något sådant. När vi red iväg var det -9 och när vi kom tillbaka var det kring 0.

Vi red en längre tur i skogen och det var ganska jobbigt för hästar som fick plumsa i djupsnö på många ställen.

När vi skrittade hemåt efter byavägen, så kom det en vind eller ett stråk av en enorm hetta. Det var inte bara så det blev några grader varmare utan jag pratar om verklig hetta som slog emot våra ansikten. Även på mina armar kändes detta tydligt eftersom jag bara hade på mig en tjock ylletröja.

Ni kan tänka er att ni passerar en varm bastu där dörren står öppen och ni går förbi den. Nu är det lite svårt att säga om det var en vind som passerade oss eller om det var ett stråk av varm luft som vi själva red igenom. Men det måste ha varit en temparatur skillnad på kanske 25 grader eftersom vi bägge kände det så tydligt under ett mycket kort ögonblick kanske 1 -2 sekunder.

Ingen av oss har någonsin varit med om något liknande #fenomen#

26 januari 2011

Dagarna är längre


Nu märker man faktiskt att dagarna är längre. Vi har ljust mellan ca 8,30-15,30.

Kul solen skymtar också i horisonten och är uppe en kort stund mitt på dan.
Idag har jag skottat tak nästan hela dagen. Den var hård och packad och på sina ställen hade det samlats packad snö som var MINST 1.20 cm.



Vårt sto Náma som är en populär ridskolehäst för att hon är så snäll och lugn visade sig från sin bästa sida idag. Hon var oerhört pigg och vaksam och mycket lyhörd för skänklar och säte. KUL KUL !! Jag ska försöka hinna rida igenom alla ridskolehästar ordentligt nu innan ridskolan börjar så jag vet hur de är ridmässigt innan alla elever ska börja igen vecka 6.







Frakkur är såld och står nere hos Camilla och Hjalti. Han är en sån kanonhäst ! Lydig och fin med en enorm ökad tölt och en superbra galopp och trav också. Synd bara att vi som reglerna är just nu inte kan använda honom i avel. Trots hans superbedömning och att han har ett 60 tal avkommor, så kan han inte användas i aveln i Sverige pga att hans mamma som är död för länge sedan inte har något DNA.

Tala om en tokig regel. Klart att hingstar som är nya och kommer på bedömning ska ha godkänt DNA. Men en som redan har 1:a klass egenskaper för både exteriör och ridbarhet kan inte användas pga av detta. !! Tänk att man får betäcka med vilken skithingst som helst bara det finns DNA på både mamman och Pappan.

Denna regel rörande DNA kravet bör ändras och man borde kunna ge hingstar som är över 15 år dispans från detta. Annars skulle inte ens Orri fra Thufu få betäcka i Sverige om någon skulle få för sig att importera honom till Sverige. En motion angånde detta är inskickad till SIF i dagarna och ska förhoppningsvis upp på årsmötet som en punkt.

24 januari 2011

Anton 18 år


Igår den 23 januari har vi firat en 18-åring. Anton fyllde "vuxen".

Det firade vi med middag på Vassara puben, vilket visade sig inte vara Antons första besök där. Han var ganska trött för han hade varit där redan dagen innan visade det sig.



Den vackra hästen Tinna springer i hagen och är glad










Raseir hade fått grimman i munnen men var glad ändå, men han var ännu gladare när han fick slippa grimman.








Bassi är tjock som en liten gris nu på vintern och inte alls lika stilig som han brukar vara på sommaren. Är det samma häst ??

Ida är hans kompis som står brevid





Jag har slutat att jobba i stan och kommer att vara hemma. Nu får jag mer tid att träna och rida hästar

21 januari 2011

massör Nina kommer till Galgbacken



Nina kommer till Galgbacken torsdagen den 17 februari. Hon är här nästan hela dagen.

Passa på att boka in din häst och få den masserad och genomgången av Nina. Anmäl dig till mig så försöker vi sy ihop tider som passar alla.

Imorgon är vi ett ganska stort gäng som ska ut och rida. Vi startar ca 1100 och beger oss ut för att rida upp stigarna i skogen igen.

På eftermiddagen samlas vi i baracken, och dricker varm chocklad med eller utan punch och smörjer, märker och går igenom sadlar och träns.

19 januari 2011

Nya stjärntecken

Livet är det farligaste som finns. Det är sexuellt överförbart med 100% dödlighet.

Ja så sa någon för ett tag sedan åt mig och det stämmer ju faktiskt. Ur detta tar vi oss inte levande.



Nu lyser fullmånen som starkast och det är ljust som mitt på dagen även i den mörkaste skog. Den här bilden på månen har Andreas Hinzer fotat och den passar bra att sätta in en sån här fin månskenskväll.

Igår kunde man läsa i tidningen att astrologer världen över har bryderier. Jordaxeln har ändrat läge de här sista 3000 åren så alla stjärntecken är inte detsamma som man är van vid. Jag har alltid varit en oxe, men nu enligt de nya rönen visade det sig att jag var en vädur ! Det spelar nog inte så stor roll tror jag men i alla inlägg som folk skrivit in var de flesta väldigt upprörda och ville vara det tecken som man alltid trott att man varit.



Det fanns även ett nytt stjärntecken för de som var födda i december (har jag för mig) och den heter ormbäraren



Trist för de som tatuerat in sitt stjärntecken någonstans och så visar det sig nu att man tillhör ett helt annat.

Den som vill veta mer kan gå in på följande länk.
http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=5912226

18 januari 2011

Nytt konstverk


Vi har låtit måla en tavla av Paulina Haraldsson.

Se här vad fin den är. Nu ska vi bara sätta en ram på den så hamnar den på vår köksvägg. Det är Veras öga som syns

Maj Maj sköna Maj

Här har vi hunnit få ett föl som blev en liten silverbrun skäck. Oklart vad han ska heta. Vi får se det finns en röstningssida på facebook o...