18 april 2012

Rakriktning

Idag har vi tränat på att få hästarna liksidiga. De får ta i med både vänster och höger bak samt gå böjda spår över bommar.  Kan vara svårt att hålla hästarna på det tänkta spåret i jämnt tempo. Att få hästen rak och jämn i båda sidor, strävar man efter för att de ska bli lika starka och att de ska kunna ta i lika mycket med båda bakbenen. De ska också kunna runda sig lika mycket i båda varven och däremmellan ridas helt raka.

Här kommer några bilder från några som red i kväll onsdag.
Lysingur var jämn och fin i båda varven

Ebba är strålande glad för att hon rider med Brenna


Brenna trampade på bra över bommarna


Ellinor
Linnea var så nöjd på ryggen till Tyr

Annika siktar på vårens tävlingar och tränar ofta

Lägg märke till Bassis bakbenssteg. Bra träning !


Linnea styr med Tyr, men han råkade trampa av sig en framsko

Tandundersökning av häst

Tisdagen den 29 maj kommer Sara Ellevik hit till Galgbacken. Hon är veterinär som är specialiserad på hästtänder.  Se hennes hemsida http://www.norrlandshasttandvard.se/. En häst här på gården har problem med underbett och därför har vi passat på att använda Sara strax före jul och är mycket nöjda.

Nu kommer hon igen så passa på innan din häst släpps på bete. De som är inbokade  här på gården är


Odda
Idi
Jarnvilja
Gormur
Ida
Maur ??

Som det ser ut nu finns bara 3 platser kvar. Är det någon fler som behöver ha sin häst tänder genomgånga ?  Hon kommer desstuom att ha en föreläsning om hästtänder inne i Gällivare under tisdagkvällen. Anmälan om detta sker till Annika Hagsted, annika.hagstedt@landsbygden.org
Kostnad 50:-/per person om du inte är med i förening för islandshästar här i norr som heter Bifrost förstås. www.bifrost-norrbotten.se då är det gratis. Inbetalning för icke medlemmar sker på plats.

Bindande anmälan och begränsat antal platser även för de som är medlemmar ! Plats meddelas senare.

Anmälan om tandundersökning här på Galgbacken sker till mig via mobil eller mail.
Kostnad mellan  ca 1000-1600 per häst beroende på vad som ska göras.

16 april 2012

Lösgörande arbete och lite andra funderingar

Här är en häst som förmodligen har svårt att vara avspänd.
Just nu står den och spänner halsen har en sk underhals
sänker ryggen

Denna häst har en sk underhals. Vilket troligen är ett resultat av
felaktig ridning eller dåliga förutsättningar (arv)
Vad är det ? Jo du ska få hästen avslappnad både i skallen och kroppen. En spänd häst tar inte till sig information och lär sig inte. Därför börjar man VARJE ridpass med att hästen avspänd = lösgjord.
Häst som just utsatt för något så den INTE är lösgjord.
Fast den kanske var det just innan




Lösgjordhet är en färskvara ! tom under ett ridpass Det kan hända något oförutsett tex ett plötsligt ljud och plötsligt var den fina lösgjorda hästen inte längre avspänd.

I lederna finns vätskor som behöver smörja igång skelettet som en olja i ett maskineri. Det är därför viktigt att man alltid börjar ett ridpass med skrittarbete i ca 10-15 minuter.

Det kan ta olika länge på olika hästar innan hästen är lösgjord. För vissa hästar kan det ta flera ridpass och andra kanske bara några minuter.

Rätt sorts galopparbete är fint för avslappning
Hur kan jag få min häst lösgjord ? Några exempel är Skrittarbete, volter, galopparbete, longering och alla samsidiga rörelser tex sidvärtsförflyttningar.

Varför ? För att våra  hästar ska hålla och inte skadas av ridningen och belastningen vi utsätter dem för. För att vi ska kunna gå vidare mot andra övningar tex samlande övningar, för att hästen ska lära sig mer.

Trevlig lösgjord häst
Man ska akta sig så man inte fastnar på en och samma övning. För både hästen och ryttaren blir det lätt slentrian och man börjar slarva. Nöter man på i samma takt, tempo och samma övningar hela tiden är risken stor att man istället förvärrar hästen och det blir nötande istället

Variera tempo, variera övningar och gör både häst och ryttare gladare med en fin och avslappand häst.

Framför allt ställ krav på hästen och var konkret och bestämd. Är det raka linjer som gäller eller klot runda volter, skritt en viss sträcka.


fin avslappnad skritt


Bra lösgörande arbete











Låt inte hästen själv välja gångart, väg och tempo. Det ska du som ryttare göra uppe på ryggen eller nere i longeringsvolten.


Målet med all ridning är att man till slut ska bli ett med hästen, som en kentaur. Hästen ska bära sig själv = den hänger inte på framdelen utan är komprimerad och liksom ihoptryckt av sig själv. Den bär sig med sina bukmuskler och komprimerar sina bakben till att bära mer vikt.




Det ska vara lätt att rida. Målet är att du ska kunna rida med så små hjälper som möjligt (hjälper är tyglar, skänklar, spö, säte) Det ska inte synas att du använder skänklarna. Men man ska använda mer ben än händer. De flesta ryttare använder händerna för mycket. Säte, ben, röst måste komma i första hand.

Går hästen inte fram är det bättre att använda ett ridspö en gång rejält än att sitta och banka med skänklarna under hela ridpasset. Jag tycker mig se att ryttare inte vill ta till ridspön i tron om att man gör illa hästen. Vad är bättre att sitta och slå in sina hälar i hästen sidor under hela ridpasset eller att ha ett ridspö, som man kanske inte ens behöver använda bara ha i handen ?

 Ridspöet är tänkt som en förlängd arm som du kan peta på hästen och visa vad som menas. Ibland måste man förstärka och kanske använda det kraftigare, men tänk på hur de fostrar varandra i hagarna. Inte är det några mesiga duttar där inte. Utan där får sig en som inte uppför sig en rejäl spark av en annan häst.



Bilderna i det här inlägget är hämtade från internet

15 april 2012

Rykttävling

Vårens årliga rykttävling är avklarad. Det var 7 hästar med vardera 2 deltagare på varje häst.

I år var det 2 segrare på samma poäng.

Förra årets segrare Emilia Vårö- Nilsson och Elin Karlsson gjorde en repis med Snaedis. De kom på delad första plats med poängen 36.

Det andra segrande ekipaget var Tyr som putsades av Linnea Widmark och Kristin Widmark Engebro.
De fick också 36 poäng.

På Tredje plats med poängen 35 kom Sofie Kangas och Jessica Johansson som borstade en fruktansvärt skitig Idi.

Tyr och Linnea
Deltagarna var följande:
Jessica/Sofie med Idi
Linnea/Kristin med Tyr
Sandtra/Wilma P med Skjona
Elin/Emilia med Snaedis
Wilma O/Felicia med Vinur
Alice/Olivia med Draumsyn
Frida/My med Náma
Vinur och Vilma (VoV)

Idi och Jessica

Sandra och Skjona (SoS)


Frida och Náma

Emilia och Snaedis
Så här kan kläderna se ut efter borstningen
Så här kunde de se ut i början
Nama rengörs
Förra året segrare ! De gamla rykträvarna segrade även i år.
De vet hur en borste ska dras
Segrare Linnea och Kristin med Tyr
2.a med 35 poäng var Idi/Jessica och Sofie

Olivia och Draumsyn

















Vad blir det för kön på fölen ? / Ta hjälp av bilder när ni tränar hästar

I slutet av juni och i början av juli ska vi ha 4 st nya föl. Här i Gällivare fanns det förut en gammal hästkarl som hette Helge. Han hade sina teorier om att man kunde se på stoets mage hur fölet ligger om det är ett hingstföl eller ett stoföl. Ungefär som en del säger om människor är magen rakt framåt blir det en pojke och är magen bred så det syns bakifrån på den gravida kvinnan är det en flicka.

Om nu teorin som Helge hade så ska Bending och Vera få stoföl och Terna, Snaedis ska få hingstföl. Det återstår att se...Om inte magarna ändrar sig i sista stund.

Ett bra tips till er som rider och tränar era/andras hästar: Fotografera dem varje månad uppställda likadant. Då ser man på bilden om de bygger rätt muskler. Får de bättre bogar, musklar sig halsen rätt halsen osv då tränar man rätt. Men ser hästen insjunken ut och inte har muskler kvar då kan man misstänka att ens träning inte är rätt för hästen. Förutsatt förstås att hästen får foder så att den kan bygga upp sig. Men om alla andra hästar i samma hage ser ok ut, så kan man misstänka att det är i träning/ridning det brister
.
 Vid longering ska hästen alltid vara inspännd. Använd gärna en rundvolt eller koner/band och gör en rundvolt. Annars är risken stor att hästen springer på en oval och då blir inte heller träning rätt. Hästen ska ta i och jobba med hela kroppen och använda sig av bakdelen.






Pessoasele är bra till att få dem att nytta bakpartiet bätte eller att man har två tömmar, då kan man använda den ena att lägga runt bakdelen.

OBS ! longerar man inte på rätt sätt så sliter det mer på senor och ligament än vad det hjälper hästen.

Här ser man hur pessoaselet sätt på

Fördelen med att kräkas på en döv katt

Nu i natt så vaknade jag av att Tjalve började hulka sig och helt plötsligt spydde han ner sina sängkläder, underlakan, kudde och täcke. Tyvärr inte bara sängkläderna upptäckte jag efter att ha föst pojken till toaletten och sköljt upp sängkläderna.

När vår lilla vita katt kom insmygande tillbaka till sovrummet (vart nu katten hade varit medan vi höll på med sängkläderna vill jag inte veta) upptäckte vi att den också var indränkt i diverse matrester och annat maginnehåll.

Jaha nu var goda råd dyra. Jag fick ta katten under armen och Tjalve den stackarn fick försöka torka av den med en blöt handuk. Mårten mådde nu efter allt rengörande också illa och intog ryggläge i sängen.

Katten blev inte ren av den blöta handuken. Pälsen är lång och tjock så det var bara att grabba tag i katten och duscha av den. Vilket till min stora häpnad gick super bra. Mirre är nämligen stendöv och brydde sig inte nämnvärt om att hamna i duschen och bli spolad.

Vilken tur i oturen att det är Mirre som alltid sover med Tjalve och inte någon av våra andra 2 katter.
Mirre är vår innekatt som vi inte vågar släppa ut ens för att inte riskera att någon bil kör över henne eller hund biter ihjäl henne.

Under morgontimmarna får vi undersöka resten av huset och se vart katten varit under tiden kaoset med sängkläderna pågick.

13 april 2012

Fredagen den 13 april

Är dagens datum. Men här hemma har allt gått sin gilla gång. Inget dåligt/traumatiskt/hemskt eller annat otursaktigt har hänt. Under dagen har 3 olika omgångar med grupper ridit. Här kommer några bilder som Mårten passade på att ta när sista gruppen hade ridlektion och så några bildern när jag tömkör Odda.


 Vi jobbar med att stärka hennes bukmuskulatur och har henne lite inspännd när vi tömkör henne då och då. Hon verkar gilla detta och är lite stolt och märkvärdig när hon får gå där med sina tömmar

Lysingur har börjat ridas med hackamore. Han är mycket mer avslappnad utan bett i munnen och går väldigt mjukt och fint just nu. Annika Forsmo kommer att tävla Lysingur nu i vår.

Ebba Uimonen rider i fredagsgruppen

Ellinor har länge velat rida med Tyr och idag
passade det bra

´Den här tjejen heter Fanny och har ställt sig på kö
till höstens ridskola

Emilia och Gormur är på väg till hagen
Madelaine



Johanna S får instruktioner om tyglarna

Ridlektion

Elli fårinstruktioner om skänklarna

Ronette funderar över veckan som gått

Tjalve han balanserar och står på en tå

Tyrelli nästan som pirelli

Maj Maj sköna Maj

Här har vi hunnit få ett föl som blev en liten silverbrun skäck. Oklart vad han ska heta. Vi får se det finns en röstningssida på facebook o...