Sjukvård för både folk och fä...

Sedan sist jag skrev har det hänt mycket.Vi har haft gäster här under några veckor. De som sist har hälsat på oss är Anette Forslund, Anton Nordvall, Familjen Beckman/Högman, Caroline Wintzell med barn, Ida Hansson och Ronette Roshag.

Vi äter all mat i gästhuset på gården. Köket i det andra huset ska säljas och plockas ner, i väntan på ett
nyare kök.

Nu har de flesta åkt iväg till olika håll förutom Ronette och Ida som just nu är på Malmö festivalen och ska börja förbereda sig för sin hemresa imorgon fredag.

lördag planerade vi att åka in till Malmö, men det visade sig att Mårten fått rosfeber och vi fick köra iväg till Kristianstads sjukhus för att få medicin till honom. Han blir liggande hela lördagen och söndagen helt däckad i hög feber.

lördagkvällen får vi ett telefonsamtal om att Tjalve brutit benet. Mycket riktigt han fick åka ambulans till Ystad lasarett. Ida, Ronne och jag hoppade i bilen och körde dit för att få reda på vad som hänt. Han röntgades och det visade sig att hans lårben var helt utav.



Under natten mot söndag fick han åka med ambulans igen från Ystad till Kristianstads sjukhus ( som vi nyss varit till med Mårten). Där operarades han på söndagmorgon och fick några spikar i benet. Nu ska han försöka lära sig att gå med kryckorna och ta sig fram på ett smärtfritt sätt.







Här sitter Ida i den tidiga morgonsolen och håller ner
fölet för att vi ska kunna jobba med mamman lättare
När flickorna och jag kom tillbaka på natten mot söndag hade Hrefna fölat i hagen. Hennes efterbörd hade inte släppt precis som de 2 tidigare gångerna när hon fölat. Vid 5 - 6 tiden på söndag morgon får vi ringa ut veterinären från Tomelilla. (Hon hade för övrigt jobbat i Gällivare en kortare tid)



Efter flera timmars jobb med longering, sätta fast blöt handduk i stumpen som hängde ut, gav några sprutor med nått i mm, så släppte äntligen efterbörden. Nu skulle hon spolas och fick göra det under flera dagar. Från söndag till torsdag har veterinären varit här och spolat hennes livmoder. Hon skulle också ha medicin som drar ihop livmodern varje 4 till 6 tim.

Under denna tid ringde de från Kristianstad och ville att jag kommer dit så fort som möjligt då Tjalve skulle sövas och opereras. När allt var klart med stoet där det behövdes hjälp av oss alla tre Ronne  Ida ,jag samt veterinär. Kunde jag äntligen ta en snabb dusch och hoppa i bilen för att vara med Tjalve när han skulle vakna.

Söndagkväll hade jag bokat flygbiljett till Arlanda från Malmö. En operation som jag väntat på länge skulle göras på tisdag morgon med konsultation och inläggning måndag. När vi åker iväg till Malmö flygplats på söndagkväll och kommer fram så finn där ingen bokad biljett.! Någonstans har det blivit nått fel. Inget var draget från kontot heller. Vi har haft rätt dålig uppkoppling här i Skåne innan vi tog vårt fasta modem. Kanske det har haft något att göra med den mystiskt försvunna flygbiljetten.

Nåja det var bara att boka om och ny resa bokades måndag morgon kl 07.00. Det innebär att vi måste åka härifrån Hjälmaröd före 6 för att hinna i tid. Resan tar ca 60 min.

Måndag morgon ska vi åka iväg efter att ha gett spruta till hästen som ska ha spruta var 4-6 tim. Då ser vi att stohagen är tom och 4 ston är spårlöst försvunna. Men eftersom jag skulle åka med flyget fick vi väcka Ronne och Ida. Nu var Mårten så pass pigg att han orkade köra bil och lämna mig på flygplatsen. Men det var bara det att när jag försökte checka in från bilen så gick det inte och när det bara var 20 min kvar innan flyget skulle gå sprang jag in på flygplatsen och försökte checka in. Den 1 apparaten var trasig den visade en för stor bild så det gick inte att trycka sig vidare, vilket tog mig några extra dyrbara minuter att upptäcka. När jag väl kom till en fungerande maskin så var det för sent att checka.

Där fick jag stå med lång näsa och se planet som jag bokat plats på lyfta och susa iväg norrut. Ja det var bara att boka ny biljett igen. Denna gång till ett betydligt dyrare pris. Inte kul alls.

Jag kom iväg till Uppsala med det senare flyget och hemma här i Skåne tog det några timmar så  hittades  hästarna i en grannby 7 km bort. Jag skrev och efterlyste på FB och då tog folk kontakt med Mårten och på så vis kunde hästarna hittas.

Torsdagsnatten har jag kommit hem och ligger och har ont i min mage, då jag hör hur hästhovar galopperar upp för vägen. Detta är mitt i kolsvarta natten och det ska INTE höras några hästhovar som galopperar på natten. Upp igen väcker resten av folket på gården som kan stå och har armar och ben som fungerar. Denna gång är det ännu värre 3 hingstar är borta ur sina hagar och 3 ston !!

Fölstona är kvar i lugn och ro och även Aegir.  Men Dag Afangi Jarn , Ragnarök, Freya och Hexa är spårlöst borta. I skenet av billysen och ficklampor ser vi att hagarna är nerrivna och upptäcker att det inte finns ström i dem.

Som tur var hittades hästarna kort därefter på en nyslagen stubbåker. In med alla hästar i stallet , Afangi och Jarn fick spolas av med vatten då de var blodiga och svettiga efter att ha slagits rätt hårt.

Hedvig ?!kanske denna får heta
vi får se
Veterinär kom till Hrefna för att spola livmodern fick nu också titta på framförallt Jarn som verkar ganska skadad kring sin käke. (Denna veterinär var född i Gällivare). Jarn fick sys i läppen få smärtstillande och nu på fredag måste vi åka med honom till Helsingborg för att röntga honom och se vilka skador han har.

Vi har inte så lätt nu när Tjalve är obrukbar med sitt brutna ben, Mårten svag med sin rosfeber (men den ger nog med sig nu med pencillinkuren) och jag som är opererad och inte för göra något på 3 -4 veckor. 

Nu ska vi  sätta upp trä stolp och trä slanor. Vi ska försöka börja under  helgen och jobba på med hagarna under nästa vecka. Hästarna får inte komma lösa igen. De kan ta sig var som helst. Här finns stora ängar, åkermark med allt möjligt på och folk odlar pumpor, majs mm. Det finns dessutom både kor och hästar i andra hagar runt om i trakten.


Eftersom vi har saker kvar att tömma i Sakajärvi och i garaget (som ska bli ett gym ) i Gällivare måste någon upp så fort som möjligt för att ta reda på grejjerna där uppe och ev hämta ner hästarna som finns kvar i norr. Då går det inte att lämna 2 handikappade personer här hemma utan att ha hagar som de inte kan ta sig ur om det ex blir strömlöst.

Man känner sig lätt hjälplös och maktlös när man inte orkar/kan/får hugga i och ta fast hästar, fylla vatten, slå ner stolp.







Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jag skäms än idag !

Snoppstenar !

Nuortikon Marja