De är inte undra på att man vill ha ren kall snö på marken nu istället för regn och rusk. De skulle få vara en sådär -5 grader så marken blir hård och 5 till 10 cm snö.
Under helgen har vi kurs med Haffi Gislanson. De som står här på gården och ska rida för honom rider de första och de sista passen här. De övriga som rider inne i Gällivare på Andra sidan rider före och efter lunch för honom. Mer info får vi på fredag då vi har teori på TN Bygg i Gällivare tiden är kl 18.00
Kolskeggur har numera bara ett öga men verkar inte lida något som helst problem av det. Han har skalat av sig det mesta av sin långa fina man när han behandlats för sitt bortagna öga. Nu håller hans förut så enorma man på att växa ut igen.
En liten kort filmsnutt har jag gjort på Affe och KG när jag släppt ut dem på ridbanan en liten stund.
Ridskolans sista termin har dragit igång denna veckan. Vi har 7 ggr från och med denna vecka.
Årets värsta månad enlig mig i allafall är här. OKTOBER
För några år sedan var vi ute på en ridtur i ett snöklätt landskap under oktober månad Maja/Heimdal Ronette/Saga Erica/Casper Eva/Snaedis
Nästa helg kommer Haffi Gislason och ska prata vett med oss. Teoripass på fredag och där kan vi klämma in hur många som helst. Vi är redan över 30 personer som vill lyssna på honom.
10 st har fått plats att rida och det finns reservlista om någon av de som fått plats blir sjuk och inte kan gå.
Man får planera in lite roliga små aktiviteter och händelser under de här tråkiga höst/vintermånaderna för att orka sig igenom den här mörka perioden.
I början av november kommer en ny hovslagare till oss här på Galgbacken. Hon heter Sara och flyger hit ända från Uppsala.
I slutet av november ska vi ha kurs med Carro Wintzell. Den 25-26 november 4 ridpass kostnad 1200 kr. I skrivandets stund finns det bara 1 plats kvar!!!
Är det någon som hinner med i svängarna är det bara att anmäla sig till mig om man vill vara med.
Stallplats alternativt hage kan vi ordna.
Regnet har vräkt ner i veckor och markerna är genomvåta.
Vi har hämtat hem hästar nerifrån. Jarnsaxa, Kolskeggur och Àfangi är hemma nu. Járngrima ska säljas och är hos Jamila. Hon kommer att annonsera och visa henne för ev kunder.
I december kommer i att endast ha 2 helger med glöggritter. Mer info om dem kommer senare.
Ridskolans termin 4 årets sista startar nästa vecka. Ni rider samma dag och tid som tidigare.
Någon har slutat men de platserna är fyllda av nya ryttare.
.Nu innan det blir vinter har vi massor att göra. Hagar ska repareras och stolpar ska bytas innan tjälen sätter P för stolpnedsättning. All förberedelse inför vintern gör att man känner sig extra stressad för att hinna allt.
Vi ska försöka få väggar och tak innan oktober månads utgång på vår byggnation. Nya plåtar ska upp på en ligghall. Allt skräp ska köras till tippen och nytt ska lastas på och köras iväg.
Idag har unghästar verkats och hästar tränats.
Sista veckan på ridskolan termin 3 är det nu vecka 39. Det blir lite olika övningar för de olika grupperna.
Veckan där på kommer vi att hämta upp någar hästar.
Kolskeggur som numera bara har ett öga hämtas hem och
Afangi med den långa manen kommer hem och kommer att
ta emot några enstaka ston nästa sommar.
KG och Áfangi smaksar på sitt hö (foto Isa Lotfi)
Wilma rider med Kolskeggur
KG i Grusgropen som under våren är en rolig lekplats med massor av kallt vatten
100 meter snabbaste tölt & 100 meter snabbaste pass. (kanske också skritt , trav o galopp ) fick jag nyss ett förslag. Mer info kommer i oktober om grenar mm.
Den snabbaste vinner ett litet pris !
Exakt datum inte spikat ännu men någon fin lördag i allafall. Sträckan mäts upp på en raksträcka på vägen. Idéen föddes eftersom de som rider ut oftast brukar försöka tävla lite med varandra för att se vem som är snabbast.
Tidtagare ska vi ha och det ska vara 2 st
Igår kväll fick jag höra om 2 som varit ute och fräst och den otippade i snabbaste tölt var faktiskt snabbast.
De som gissar rätt vinnare får ocksås pris.
Inom kort kommer spännande hästar upp till gården.
Man ska komma ihåg att det ska vara roligt att ha häst. Inte en massa måsten. Man har så kort tid här i livet och det ska man fylla med glädje och roliga grejjer inte med onödigt ont och slit.
Ridskolan termin 3 närmar sig sitt slut. Denna vecka och så är det 2 veckor till 38 och 39.
Termin 4 startar vecka 41 måndagen den 9 oktober. Alla rider samma dag och tid som tidigare. Ni har alltid automatiskt kvar er plats. Är det någon som INTE vill fortsätta på ridskolan måste ni meddela mig senast nästa vecka (38).
Mer info om ridskolan finns på vår hemsida www.galgbacken.com under ridskolefliken.
Under allahelgona helgen har vi ridkurs för Isa Lotfi. 1 ridpass rider Isa hästen och känner vad som behövs stärkas och 2 privata ridpass. Kursen kostar 1400 kr. Isa kursen är 4-5 november och blir nog årets sista ridkurs. (förutom Ericas hoppkurs som sker helgen efter)
I mars återkommer vi med bla kurs för Carro Wintzell och en gårdstävling nere på vår vinteroval. Mer info om det kommer längre fram.
Regnet fortsätter att vräka ner här i norr och allting är blött och lerigt. Hoppas det blir en torr period nu innan det fryser i markerna.
Pax vår vita herdehund har varit på ett MH test. Jag tycker det gick bra inte det minsta rädd för skott, bra social men rädd för spökena som dök upp. Hon ville inte leka alls, men det är nog för att jag aldrig leker med hundarna så hon fattade noll om varför jag slängde med pinnar.
Haffi Gislason kommer till Gällivare andra helgen i oktober. Det finns 2 platser kvar vad jag vet.
Mer info om honom och hans filosofi/träning finns under draugur.nu.
Passa på att stärka din mentala bit när det gäller ridning och rid för Haffi.
En liten filmsnutt är gjord när stona kom tillbaka till sin vinterhage finns här längre ner
Några hästar är på vift ännu och ska hämtas hem nu under september. Vi håller på att bygga ut vår hall/farstu. Det tar lite tid men vi ska nog hinna färdigt innan snön lägger sig.
Här har det inte varit speciellt bra sommar eller höst hitills. Kallt väder och mycket regn som blött ner markerna ordentligt.
Nu till veckan ska vi sko hästar och det är en hel del att göra med dem för att det ska gå snabbt och smidigt. Speciellt nu på hösten när det är regnigt och lerigt.
De flesta träden har förlorat sin gröna färg och nu sprakar höstens alla färger i träden. Hoppas de får ha kvar sina löv ett bra tag. Men just nu blåser det rätt kraftigt så jag gissar att många löv far all världens väg de närmsta dagarna.
I ridskolan har vi haft och har uteritt förra veckan och denna i de flesta grupperna-
En får passe på mens det är någe så när ljust ute. Snabbt blir dagarna mörkare nu.
Ovanligt mycket knott har det varit under vissa kvällar. Våra eksemhästar har fått stå inne. Vi har förstås bara 2 men den ena av dem har haft rätt så mycket eksem där hon tidigare kom ifrån.
På några av hästarna ser man tydligt nu att de börjat lägga vinterpäls.
Massor av rönnbär är det i rönnbärsbuskarna. '
Rönnbären bär inte två bördor brukar folk säga ( alltså att det blir lite snö de åren det är mycket rönnbär) och om det blir lite snö kan man ju misstänka att det blir KALLT istället.
Efter skoningsveckan, ska det repas vinterhagar, Några stolpar ska bytas ut och ligghallar ska repareras. Alltid en hel del saker att göra och förståss rensa bort allt skrot som samlats på gården under sommaren och rivning av vår fd farstu.