Ulven räven och haren

 Våren är sen här i Skåne. Framförallt är det kalla nätter. Bara någon plusgrad och ibland ser man bilar som har fått skrapa rutorna på tidiga morgnar.

 Men nu har körsbärsträden slagit ut nästan överallt och många magnolior blommar för fullt. Det börjar skönjas lite gult på rapsfälten också. 

Före jul hade vi veterinären här bla för att se på våra dräktiga ston. Han trodde att bara Saxen var dräktig, så vi var inställda på att bara få ett föl. Men jag ser nu att Ragnarök ser superdräktig ut. Det kommer dessutom någon slags vit mjölk från juvret, fast det kan det göra ändå på många ston. Men hon är så himla tjock på ett konstigt sätt. Hon var rätt tjock i höstas också så därför har vi inte tänkt så mycket på det förrän nu. 



Vi får se om det kommer något föl. I såna fall är det denna vecka som det är beräknat. Men jag har svårt att tro att veterinären skulle ha missat en sådan sak.






Det har hänt mycket de här sista veckorna. Sjösättning av båtar i Kivik, kosläpp i Vitaby, födelsedagar (bröllopsfest) .  Golvläggning i drängalängan.  Utsläpp av hästar på bete. Val av färg till väggarna som ska passa ihop med luftballong tapeten i trappen. Det kommer att bli en färg som heter copper orange. Verkat hästar utan skor. Skiljt fölet från sin mamma. Hästarna har fått nya skor osv osv




Igår tappade jag rösten helt och kunde inte prata. I halsen hade jag ett rivjärn kändes det som. I natt fick jag hosta och feber. Typiskt när jag har så mycket att göra. Håller mig i stillhet idag och hoppas det går över snabbt. På söndag är det en hästloppis i en grannby som heter Attusa. Jag tänker kränga lite sadlar, träns och borstar/hovkratsar och andra hästattiraljer. Några gamla vintertäcken kanske.


I natt vaknade vi i vanlig ordning av olika anledningar och det var ett stort norrsken över hela himlen här nere. Under de år jag bott här nere har jag inte sett norrsken förut här. Konstigt.



För 2 veckor sedan såg Mårten en varg. Han var bara 5 till 10 meter i från den.  Här finns mycket varg verkar det som. Den här var bara kanske 200 meter från vårt  hus. 

En annan underlig grej hände i torsdag. Jag såg en stor fin röd räv  i vår häst hage. Den tog det lugnt och chillade. Låg på marken och rullade runt och såg ut att mysa i allmänhet. Jag tog mig närmare för jag trodde den hade en unge inte långt från där räven chillade. 

Det var något brunt och konstigt där. När jag smög mig fram med min kikare så kom jag mycket närmare men då såg räven mig och reste sig glodde på mig en stund och sedan travade den iväg. Jag fortsatte ändå smyga mig framåt med kikaren i högsta hugg och ser till min förvåning att det ligger en hare inte långt från räven. Den upptäckte mig nu och skuttade glatt iväg och ett annat håll.

Den här sången passar bra till våra möten ; - )

https://youtu.be/SSO0aoZ8-pY





Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jag skäms än idag !

Snoppstenar !

Nuortikon Marja