Tranor, vargar och Tapas

 Nu har våren verkligen kommit hit ner. Massor av tranor flyger och skränar. Snödroppar är vita små fina blommor och lila krokusar tittar fram lite här o där.



På lördag ska vi gå på tapaskväll, på hotellet i Simrishamn. 








Förkylningen är äntligen bättre och hoppas nu att resten av våren är sjukdomsfri.

Jag har kommit till insikt med att jag måste sälja Aegir.  Tiden finns helt enkelt inte att hålla igång flera hästar, när 4 st ska inridas i vår/sommar. Han kommer att veterinärbesiktigas och kastreras fredag den 24 mars (imorgon). Det kommer att vara lättare att sälja en valack en en hingst. Han är flott med mycket bra rörelser. Riden som 4 gångare,  fast är 5 gångare. Jag har aldrig hunnit att tävla med honom pga 

1 ) flytt till Skåne 2019

2 ) corona 2020-2022

3) min knäskada 2021 tom 2022

Han har en mycket hög lägsta nivå och det finns mycket mer att hämta hos honom. Den som kommer att köpa honom, får en mycket bra rid och tävlingshäst. 







Efter en vecka med regn och rusk, kom solen fram under eftermiddagen/kvällen och jag passade på att rida på honom, nu innan  han ska stå några dagar efter kastreringen.


Aegirs mamma är Ragnarök och pappan är Afangi fra Saudanesi. Vi kommer troligen att betäcka Ragnarök igen med Afangi i sommar. 34 hästar har vi hittills fött upp. 

Här hemma håller vi på med en tvättstuga som samtidigt ska bli ett litet kontor. Vi ska även ha lite gymgrejjer där. Tvättmaskinerna finns där men vi ska flytta om dem lite och fräscha till. 


Konstigt kan tyckas att det finns flertalet vargar här nere i Skåne. Men de har massor att äta här. Hjortdjur, harar, gäss, vildsvin.  Det är faktiskt sällan man hör att de tagit något tamdjur. Någon har blivit av med något får har jag hört men det händer inte så ofta.

Ofta  har jag sett spår efter dem. De har gigantiska tassavtryck och långt mellan stegen. En gång såg vi till och med en  på långt håll som sprang över ett snötäckt fält. 

Snart är påsken här och då finns det något som heter konstrundan här på Österlen. Det är olika konstnärer som ställer ut och visar sina alster. Man kan åka runt gårdar och byar och titta på dem. Även en stor antikmässa kommer snart att hållas i Brösarp. Brösarp ligger 10 min från oss med bil. Det är annars känt för sina backar. (Brösarpsbackar)



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jag skäms än idag !

Snoppstenar !

Nuortikon Marja