Flóki såld

 Maj har varit en kall månad här nere. Regn, blåst och sol om vartannat. På gården jobbar vi med baksidan och lägger plattor runt en pool. Det tar sin lilla tid då vi också kom på att vi skulle mura en mur på den ena sidan. Muren är klar förutom att den ska putsats så den blir vit och fin. Resterande plattor ska vi försöka få dit under helgen. Men det har regnat  under många av dagarna och då vill man inte stå där ute och bli alldeles blöt.  Men jag hoppas vi kan bada här under sommaren. Även på innergården ska vi göra om en hel del. Men allt tar sin tid förstås


Nótt från Galgbacken
Flóki är såld och flyttar under nästa vecka.  Vi har också Járn och Nátt på annons.  Det har varit folk och provat bägge. Många tyckte att Natt var en mycket pigg häst och lite känslig, så jag har fått ändra lite i annonsen. Men det ska komma fler och titta på  henne. Jag jämför kanske henne med Ragnarök och Járnsaxa och då är hon inte alls lika het utan mer medel skulle jag säga. 



Járn är det lite bekymmersamt med. Han är flott och otroligt snäll. Men det verkar vara svårt att rida på honom, då han behöver ramas in och ha en balanserad ryttare. Han kan utan någon större anledning plötsligt börja att springa. Några har provat honom och några har ramlat av. Vi får ta oss en funderare över vad vi ska göra med honom. Vi får fundera och se.

Járn från Galgbacken




Flóki från Galgbacken

Ett föl får vi i år och det är med silverskäckstoet List och Saergrimmur fra Bergi en mycket fin 5 musblack 5 gångshingst. Kan bli roliga färger på det fölet. Man vet aldrig förstås                                                                                                                                                      Katten fick inga ungar. Eller kanske den fick och födde dem ute någonstans utan att vi märkte något. Den har iallafall ingen mjölk, så förmodligen var den för ung för att få ungar. Men vi tyckte den hade en stor och rund mage som plötsligt var försvunnen då den lilla katten varit ute och spårlöst borta i 2 dagar.


Vi har haft några olika Gällivarebor på besök under maj. Alltid kul när det kommer folk från norr och  hälsar på oss. Jag känner mig ännu som en turist här nere och upptäcker nya saker varenda dag.


Själv får jag nog leva resten av mitt liv med mitt skadade knä. Ingenting syntes det på röntgen men jag har fortfarande problem, speciellt när jag suttit stilla eller ligger och vilar och ska upp och gå på benen igen.


Asta vår ena hund har fått ett sk cherry eye. Googla så ser ni hur det ser ut. Det blir nog operation inom kort. Hon var ett riktigt måndagsexemplar den hunden. Snäll och förnöjd och trevlig men så mycket problem hon haft.



Àfangi vår ena hingst ska få börja betäcka ston nästa veckan, om de har börjat brunsta förstås. Det är Ragnarök och Jarnsaxa som ska få träffa honom.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jag skäms än idag !

Snoppstenar !

Nuortikon Marja