En blåsig vinter

Förra vårvintern skadade jag mig i en liten olycka. Mina bägge knän fick sig en rejäl smäll och det visar sig nu 1 år efteråt att jag fortfarande har problem med ett av knäna. Jag är halt lite till och från och det värker i knäet. Vissa dagar är sämre än andra. Vi har sålt iväg Kraftur som nu bor i Helsingborgstrakten. Vi kommer att sälja även Flóki som är en högbent gulsvart herre med spännande bakstam. Han är mellan 145 till 150 cm hög. Född 2018 och den sista som föddes på Galgbacken i Sakajärvi. Han har inridits under hösten och tränats av Mette Lund Lindberg. Hon har fortsatt nu i januari och då har han också fått skor på sig. Han kommer att passa en ryttare som har vana av unghästar och gärna vill ut på tävlingsbanorna i framtiden. Annons med mer info och sådant kommer att komma ut längre fram i vår. Också vår rödblacka häst Jarn som nu är 7 år kommer att säljas. Han är ca 140 hög skulle jag tro. En annons med mer info/bilder/film om honom kommer också att komma ut längre fram. Jag har själv under det här sista året bara ridit sporadiskt. Under vissa veckor inte alls för att sedan rida igen några veckor. Det känns som om jag tappat mycket under de månader jag inte kunnat rida. Nu gäller det för mig att komma igång ordentligt igen och rida så mycket som möjligt. Asta vår Cane Corso tik är 1 år nu i februari. Henne har vi haft mycket problem med. Hon bröt sin baktass och fick gå gipsad med den. Sedan upptäcktes lite andra problem på bägge frambenen. Nu i skrivandets stund minns jag inte riktigt vad det var för konstigheter, men hon var tvungen att opereras. Nästa vecka ska vi på återbesökt och röntgen får vi se vad plåtarna visar. Pax vår vita herdehund som alltid tidigare varit den barnsliga hunden och som låtit sig hunsas av vår äldre hund Isa också vit herdehund, har nu fått en betydligt tuffare attityd nu när Isa inte finns längre. Hon bestämmer över Asta och låter stackarn inte ha sina leksaker. Varenda grej bärs iväg och läggs i Pax bädd och Asta skulle bara våga komma fram och ta dem.
Vår baksida på gården är uppgrävd och en lerig sorglig historia just nu. Vi ska fylla på med makadam och sand för att sätta ut lite plattor på baksidan. Men vi har inte hittat några plattor som vi bestämt oss för ännu. Efter flera månaders diskussioner har vi kommit överens om kakel till vår lilla toalett på vår övervåning. Kakel och klinker har kommit men det visade sig att golvet inte passade till vägg kaklet som vi beställt. Hmm man ska aldrig bara titta på datorn på bilderna då färgen nästan jämnt är missvisande. Nu får vi titta på ett annat klinker till golvet innan vi kan börja riva och reparera toaletten. Här nere har förresten de första snödropparna kommit fram ur myllan.
Det finns också några små små konstiga gula blommor som heter vinter ?? gäck ?? som växer lite här och där. Men det har varit en mycket blåsig vinter. Det har blåst på i veckor. De 2 första vintrarna vi har bott här nere, så har det inte alls blåst på samma sätt som denna. Men det är ju fortfarande bara som en höst och sen blir det vår helt plötsligt. När stormen Malik drog fram, klarade vi oss rätt bra. Förutom att ytterdörren helt plötsligt mitt i natten blåste upp. Även ett av fönstren blåste upp och en blomma och en lampa blåste ner i samma veva. Dörrarna här i huset och även fönsten öppnas inåt.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jag skäms än idag !

Snoppstenar !

Nuortikon Marja