September

 Äntligen blev Asta av med sin skena och bandage kring tassen. Hon får ännu ha sin strut på sig till såret på benet läkt ordentligt. Dessutom måste hon vara i stillhet i 2 veckor till. Inte busa eller hoppa omkring. Lite trist för en valp/unghund att inte kunna hoppa och springa.



I november kommer List hem från Island och är då förhoppningsvis dräktig med Saergrimur fra bergi. Det blir endast 1 föl nästa år och den här sommaren fick vi inget föl alls. Vi ska dra ner på hästantalet och endast ha ca 10 hästar kvar som mest är det tänkt.

List fra Utbleikstödum




 Nu under hösten, ska Floki ridas in. Kraftur, Natt ska fortsätta tränas och ridas. Járn får vi se vad som ska hända med honom. Han kommer förmodligen att säljas efter jul. Vi ska ge honom lite mer tid innan.

Saergrimur fra Bergi


Vi har varit många här på gården från juli tom idag. Min syster och hennes familj har bott här medan de har väntat på att få flytta in i sitt hus i Simrishamn. De håller på att riva väggar och reparera huset. Idag sover de för första gången på sin nya gård i sitt gästhus. Boningshuset är inte ännu färdigt förrän kanske tidigast till jul.


Här på gården har de flesta hästar haft ett mycket lugnt halvår. Ragnarök provade jag rida lite under ca 2 veckor, i somras. Men jag har haft såna problem med mitt knä så det var ingen höjdare. Men nu i veckan har jag tagit mig upp i sadeln igen och kunnat rida ordentligt. Jag håller igång Afangi och Aegir. Det räcker för mig just nu. Fokus på de andra får sättas inom kort.



Vår hund Isa är född 2009. Hon har en ögonsjukdom som kallas pannus. Det är en genetisk sjukdom som bla kan drabba schäfrar. Hon är en vit herdehund men har schäfer i sin bakstam. Hon har varit rätt så ok i kroppen under alla år, men det här sista året och speciellt nu sista månaden börjar åldern ta ut sin rätt. Vi får se hur länge hon orkar hänga med.


Inne i huset ska vi nu börja med den ena toaletten. Där ska vi byta bort badkaret mot en dusch och sätta in nytt tvättställ och toalettstol. Även nytt kakel på väggar och golv. Även trapphuset ska få sig en uppfräschning. Det var inte dåliga tapeter där, men de är lite grå och färglösa tycker jag. Jag kommer att lägga ut bilder på instagram före under och efter reparationerna. (hjälmarödsgård kivik).


September går mot sitt slut. Det är först nu man kan säga att det är höst här. De flesta träd är ännu gröna men nu ser man lite mer färger i träden än tidigare. Igår var det inget höjdare väder. Det stormade och regnade så man ville inte sticka ut skallen genom dörren.  Men idag sken solen igen och vinden hade mojnat. 

Nu ska det skördas både äpplen och päron. Under helgen har vi skördemarknad i grannbyn och då kan man köpa allt från potatis, popcorn (majs) odlade här nere, till ljuvlig must. 

Nu ska allt vara rivet borta på vår förra gård i Sakajärvi. Konstigt att allt snart bara är ett minne blott. Borta är både Liikavaara och Sakajärvi inom kort. Det känns jättekonstigt och sorgligt.




De flesta vad jag vet har fått bra ersättningsbostäder och kan kanske inte klaga. Men man ska komma ihåg att de flesta inte valde att flytta, utan tvingades iväg till nya okända ställen och platser. Nu är vi utspridda från Vassaraträsk ner till Skåne. Det som en gång var kommer aldrig åter. Detsamma gäller många ställen i Malmberget och Kiruna också förstås.

Det är en förändringens tid vi lever i.  





Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jag skäms än idag !

Snoppstenar !

Nuortikon Marja