Mycket på gång



 List har kommit med flyg till Sverige idag från Island. Imorgon förmiddag kommer hon hit till gården. List ska nu ridas in här av mig under vinter och hon kommer att föla i maj eller juni.😄


Sista höskörden slagen, förra veckan

Flóki är skickad till Mette Lund Lindberg för inridning och träning. Han är stor närmare 145 tror jag och nu 3 år gammal. Han har fina rörelser i både tölt och trav.


Flóki är högbent och smäcker


Kraftur är utlånad till Julia Hånberg, som kommer att rida och ha honom  tom december.


Aegir


Ragnarök

Aegir och Àfangi är dem jag själv lägger mitt krut på. Ragnarök, Jarnsaxa kommer att få bli avelsston och Natt ska börja ridas igång igen efter en tids vila. De unga stona är hämtade hem från grannens hage. De är avmaskade och insatta med de andra damerna.

Sól





Nátt


Jarn har också haft en längre tids vila och måste nu också börja aktiveras och ridas igen.


I våras skadade jag mina knän och har ännu besvär med det ena. Men inget syntes på röntgenbilderna som togs i september. Förmodligen är det korsband eller något i minisken som fått sig en rejäl omgång.  Ännu haltar jag omkring ibland, speciellt efter jag suttit eller sovit. Man börjar bli gammal när skador aldrig läker ut ordentligt. 😔


Här på gården har vi massor med saker att göra. 

Lilla toaletten med badkar ska rivas ut och nytt kakel, dusch och toalettstol ska bytas. Hoppas vi hinner detta innan jul. 

Det är inte lätt att få tag på hantverkare här nere. Lång kö och har man otur kan man få vänta i 6 månader. I trappen upp från nedervåningen ska det tapetseras om. Där är nu en gråvit tapet med mönster på. 

 Istället ska en tapet upp med luftballonger som svävar iväg över en stad upp. Som pricken över I;et ska jag hänga upp lite olika små luftballonger i taket som jag köpt på mig under åren.😁

Problemet är att det är 5 meter upp till tak, så det måste byggas någon slags ramp eller ställning för tapetseraren. 

Under de här 3 somrarna som vi bott här nere har vi funderat på att skaffa en pool. För någon vecka gjorde vi slag i saken och har beställt en som någon får gräva ner under hösten/vintern. Jag tror man kan börja bada redan i slutet av april och bada kanske hela september med. Vi får se om jag är för optimistisk.

Vår gård är mycket mörk nu på hösten och vintern. Ny belysning ska upp och vi väntar på en elektriker som lovat att dyka upp, inom kort. 

Min syster och hennes familj har nu flyttat från oss och till sitt eget  hus inne i Simrishamn, ca 25 min från oss. Huset de har köpt repareras nu och de ska bla byta kök och slå ut en vägg. De bor under tiden i ett litet gårdshus som de har på gården.

En liten svag och lätt skadad kattunge hittade vi en dag på vår väg. Den bor nu i sadelkammaren där det är varmt och finns mat. Vi vågar inte släppa ut den ännu, då den är alldeles för liten ännu. Den heter nu Saga efter en omröstning på FB galgbacken sida.


Asta är av med sitt bandage på sitt skadade bakben. Men hon var lite halt i ett framben i somras och det verkar ha kommit tillbaka. Nu ska hon till hundortoped i Malmö nästa vecka och få sitt framben undersökt. Jag tror hon är en för stor ras som växer för fort till sitt skelett.

Här har det blåst och stormat rejält torsdag och fredag. Träd har blåst ner över vissa vägar och en del av våra utemöbler hade flugit iväg ut på vår utfart. Det gäller att hålla i hatten👒



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jag skäms än idag !

Snoppstenar !

Nuortikon Marja