Juni här och maj försvann i all hast

 Hela maj har gått utan att jag bloggat.  Nu ska jag försöka uppdatera vad som hänt den senaste tiden.


Hild från Galgbacken som ägs av Rita Höök har avelsvisats på Romme. Fick en fin 1a klass bedömning för sin exteriör. Jag tycker i överlag att domarna är hårda på ridpoängen. Det är lite märkligt och kanske inte så roligt för dem som ändå kostar på att visa sina hästar, nästan alla hamnar under 8.0.

Hild för några år sedan hos Jamila Berg


Coronaspruta nr 1 tagen av både Mårten och mig i Stockholm. Det verkade svårt att få tider  här i Skåne. Vi får se hur det går med 2an, som bör ske i mitten av juli.


Jag har fortfarande problem med mina knän efter min vurpa före påsk. Det har fått mig att inse fakta. Jag hinner inte rida på alla 7 ridbara hästar som vi har. Några måste jag sätta fokus på  nu och vi har de som snart ska ridas in också.


Ragnarök kommer också att säljas. Ragnarök är 13 år gammal och min plan var att betäcka henne med Afangi i sommar. Men när jag besinnat mig och tänker att jag har 6 ston till så är det vansinne att behålla för att gå i en hage och skräpa. Hon har en hög lägsta nivå. Men jag gissar att det tar en tid att få henne i form igen. Nu har hon lagt på sig och är rätt rund och trind. 



Ragnarök sattes åt sidan för att ge mer träningstid till de andra hästarna, då hon ändå skulle gå med föl. Det kommer folk och provar henne under den närmsta veckan.





Våren var kall här, men i maj kom värmen och nu sedan någon vecka här nere är det full sommar kan man säga. En snabb tur upp till Gällivare hann vi med för att fixa lite. Vi hade tänkt hinna med lite mer och hälsa på  vänner. Coronaläget i norrbotten var inte det bästa så vi blev lite skrajja och bestämmde oss att åka ner igen snabbt som tusan. Men nu  när vaccineringen kommit igång så kommer vi att kunna komma upp lite oftare hoppas jag.


Asta växer så det knakar nästan lika stor som Pax o Isa redan. Hon går på valpkurs varje måndag och vi tränar henne här hemma att sitta och vänta. Komma på inkallning. Att inte ta maten utan vänta på att hon får. Att gå fint i koppel osv. Hon är otroligt lättlärd hitills. Allt måste fixas innan hon blir för stor och stark. Isa är 12 år nu i år. Hennes fysik är inte vad den varit och hennes ögon är inte bra alls. Hon har en sjukdom i dem som kallas Pannus. Enligt veterinär har hon inte ont i dem iallafall.  


Helgagården någonstans mitt i Skåne har en enklare form av tävling till helgen. Jarnssaxa och Ebba är anmälda. Det tar ca 45 min resa med bil så är man på plats. Det är skillnad från resorna i Gällivare.


Alla hästar är på bete nu, några här på gården och andra på några av våra grannars marker.  Vårt nyinköpta batterieaggregat havererade efter bara ca 2 3 månader. Den fick lämnas in och repas på garantin och nu får vi se. Igår morse fick jag reparera hagar en stund, då några brytit sig igenom tråden som går mellan 2 hagar och tagit sig in i den andra hagen brevid. 


Det blir att skaffa en mätare som man mäter om det är ström i trådarna och gå omkring längst staketet med den. Vi har haft några sådana men alla är försvunna efter flytten.





Jag har i alla år haft agria försäkringsbolag till våra hästar. De har varit mycket bra och aldrig tjorv eller strul. Men i dagarna fick jag kontakt av en islandshästbekant här nere i Skåne som är ombud för Folksam. Hon fick räkna på antalet hästar och ge mig ett pris. 


Jag över vägde en stund men eftersom det nu blev billigare och hade lite andra förmåner som jag kan nyttja här nere i söder, så har jag nu bytt bolag. Vi får se till nästa års förfallodag då ska agria få räkna igen så får vi se  hur jag ställer mig då.







Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jag skäms än idag !

Snoppstenar !

Nuortikon Marja