Januari med + 10 grader

 Här har vi haft varmt igen. Uppemot 10 grader, men rätt blåsigt och regnigt istället.  Men idag var det sol och jag har tillbringat dagen i  naturreservatet Bäckahalladalen.


Nátt är på träning för en ev avelsvisning under året. Hon är hos Mette Lund Lindberg som håller till på Margaretehof.


Járn ska säljas och mer info kommer inom kort.  Han är valack ca 142 cm och rödblack. Han har stor potential och vi tror att han kommer att bli en bra tävlingshäst till någon som är intresserad av tävling. Han är pigg och lyhörd, går fram överallt ute och är orädd.



Efter julens ätande och svullande, är det dags att ta itu med att få bättre kondis och äta lite hälsosammare. Före jul hade jag 4 kg extra kilon att kämpa bort (det var 10kg i augusti) men nu är det nu säkerligen minst 6 kg. Det är ju så att jag är väldigt kort och den extra vikt jag får blir inte bra när jag ska upp på hästar eller jobba på gården. Knän och rygg tar stryk om man får en massa extra kilon att bära på. Visserligen kommer exta kilon med åldern för de flesta, men vi får se hur jag lyckas med bättre mat och mindre socker nu under våren.


Hästarna här på gården som just nu är 15 st ska placeras om i olika nya hagar här under helgen. Vi ska bara klura lite hur vi ska sätta dem.


Ragnar från Galgbacken som är 3 år  en brun stor valack med enorm man och stora luftiga rörelser säljer vi kanske också. Han är efter Glodafeykir som har 8,75 i bedömning med massor av 9,5 i sin bedöming. Mamman är Hrefna från Kambo efter Dökkvi fra Mosfelli. 


Jag tror inte jag har någon bra och rättvis bild av honom, men han är stor och snygg och blir lovande gissar jag. Han är nu färdig för att påbörja inridning med om någon känner sig manad.


Så om någon är intresserad av att köpa en lovande unghäst så kan ni höra av er till mig via mail eller mobil. galgbacken@gmail.com.


Nu är januari snart slut och vi börjar i princip vänta på våren  redan nu. På klart kunde man däremot se att ´det lovades snö här nere under nästa vecka fredag till måndag. Vi får väl se hur det artar sig.


Ja just vargen som tidigare varit ca 3 km från oss sågs i veckan bara några 100 talet meter från vår gård. Den var och smög omkring där det finns ett gäng hjortar som betar. Undrar om de äter vildsvin ?? det vore ju toppen, eftersom överskottet på svin verkar vara enormt.



Av en jägare här i trakten har vi köpt vildsvinskött. Det har visat sig vara smaskens....







Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jag skäms än idag !

Snoppstenar !

Nuortikon Marja