Idag åkte Diva norrut

 Diva den vackra  hästen som på sommaren blir alldeles kolafärgad flyttar upp till Malmberget och Ann-Helen Nyberg. Vi önskar dem lycka till i framtiden. 



Här nere i på Österlen har vi fått snö. I några dagar har det snöat till och från men det smälter bort lika fort igen. Blåser rätt hårt har det också gjort under vissa dagar. Vädret ändrar sig fort, det kan vara en solig vindstilla morgon för att någon timme senare snöa eller regna och blåsa hårt. Nu har vi kring 0 grader och de skulle dessutom bli flera minusgrader till helgen.




Járn kommer att säljas i vår. Han är  mycket lovande rödblack valack med stora rörelser och mycket gång. Han är 7 år har jag för mig.  Jag  har ingen film där han rids än så länge men här ser man honom i hagen. Hans mamma heter Jarnsaxa från Galgbacken och pappan är Jór fra Kjartanstödum (en av de sista avkommorna efter denna hingst)


https://youtu.be/Evhp_SRB_QM



Nu är julen helt utstädad här hos oss. Det enda som ännu påminner om julen är vår flaggstång och i ett av träden, på dem har vi lite ljusslingor som lyser upp i mörkret. Men jag tycker dagarna redan är längre och ljusare. Det ljusnar vid 7,30 och blir mörkt vid 16,30. -17,00 tiden.


Stormen för några dagar sedan har blåst ner några av plaststolparna- De låg raklånga som slagna hjältar på ett slagfält. Det var bara fram med släggan och försöka att få ner dem igen. Men något ovanligt jobb för de med djur är det förstås inte. Staket får man repa stup i kvarten.


Tjalve som går i Ystad på gymnasiet har hemma undervisning som de flesta andra har också hör jag. Även högstadiet har hemmaundervisning nu den första tiden här nere. 

I somras var jag bestämd och skulle inte ta något vaccin mot covid 19. Jag hade svininfluensans biverkningar i minnet. Men nu när det gått en tid, och jag sett och hört mer om hur coronan kan drabba folk, så kommer jag givetvis att vaccinera mig i allafall. Man är inte sämre än att man kan ändra sig.


Det känns förstås som om det gått lite väl fort att få fram vaccinet. Men som jag ser det så är man tvungen att ta det för att kunna resa, träffa folk och leva ett normalt liv i framtiden. 


Här nere i Skåne så börjar man med att vaccinera all vårdpersonal för att sedan gå över till högriskgrupperna.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jag skäms än idag !

Snoppstenar !

Nuortikon Marja