Februari med -10 grader och snöstorm

 Februari är här och vi har snö och minusgrader. Nu är det metreologisk vinter här i Skåne också. När det under vissa dygn , (tror det var 5)ligger  under 0 grader dygnet runt.



Jag sitter och kurar inne i huset och väntar på stormen som ska svepa in över Österlen i eftermiddag. Det är klass 2 varning. Än så länge har vi alla hästar ute i hagarna men på eftermiddagen ska vi plocka in 7  och de får äta sin eftermiddag inne och stå kvar över natten. Det ska bli spännande att se hur denna vinter är jämnfört med den vi är vana med. Än så länge inte mycket snö i allafall. Men det ska komma mer under eftermiddagen.

Julia & Ebba 


Julia Wulf från Gällivare är här nere hos oss. Hon hjälper till lite här och där och vissa dagar lagar hon mat, som självaste Jaime Oliver. Hon ska söka något jobb och till hösten förmodligen börja en utbildning. Jag har ridsällskap och hjälp i stallet och vi ska nu starta upp med våra 3 åringar. Det är Ragnar och Flóki.

Kraftur & Ebba








Igår hämtade vi Járn som varit hos vår hovslagare Daniel Storm Sundin. Han har hjälpt mig att få en bättte och stabilare tölt på Járn. Han är en mycket lovande valack och kommer att passa den som har höga ambitioner på att ex tävla. Han är orädd och går också fram överallt. Storleksmässigt är han nog ca 142 skulle jag tro och en fin rödblack färg.





När vi kommer körande mellan Hässleholm och Kristianstad så får vi syn på en stor varg, som vandrar över en åker. Den var mycket mörk i färgen och på väg norrut. Här finns nu massor av vargar. Vi har haft 1 ev 2 här på Österlen i närheten av oss. Det finns 2 i Degerberga som ligger bara 2 3 mil från oss. Det finns några inåt landet i Skåne vid Eslövs trakten och det finns några i Kristianstad. 

Bilden är inte min utan tagen från
sydnärkenytt. Men såg ungefär ut så här.


Det verkar konstigt att flera dyker upp just här. Är de utplanterade måntro ?. Men det bör ju finnas mycket mat här nere med alla hjortar/vildsvin/harar. Under förra året vet jag att några får fick sätta livet till också. Nu har jag äran att få ha sett björnar, lodjur och varg + en hel del rovfåglar som kungsörn, havsörn mfl och givetvis andra ovanliga fåglar såsom storkar, en svart svan mm. En järv har jag ännu inte fått se vad jag kan minnas.


Vissa dagar jobbar jag åt Simrishamns kommun i skolor och förskolor. Jag är med i vikariepoolen. På sista tiden har jag arbetat på Simrishamns särskola några dagar i veckan.

Angående vår försvunna häst på island så hörs det inte ett ljud. Varken från polisen eller på annat sätt. Mycket konstigt. Isländska polisen hade jag kontakt med före jul via mail och telefon. Men det är inte kommit in något bevis eller kvitto på att jag gjort en anmälan. Den skulle komma på isländska, men försäkringsbolaget får hålla till godo med ett isländskt intyg på att hästen är anmäld försvunnen. Men som sagt var har inget skickats eller mailats ännu.






Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jag skäms än idag !

Snoppstenar !

Nuortikon Marja