Det underliga Skåne !

Ofta får jag frågan om skillnaden mellan den norra och den södra delen av vårt land. Nu är jag ingen expert på den södra eftersom jag bara bott här nere i lite drygt 1 år. Men vissa saker, är annorlunda och kan också vara rätt konstiga tycker jag.
1) VÄDRET: När det blåser ute oftast västliga vindar så är det varma och ljumma luftströmmar som dansar sig fram kring gårdarna. Man förstår varför folk har byggt sina hus i en fyrkant med en liten innergård i mitten. Men som sagt, det kan vara mulet och regnigt ute, och när man tittar ut genom fönstret är man förberedd på kalla vindar och kallt väder. På med tjocka tröjjor eller jacka, mössa, bara för att sedan upptäcka att man klätt sig alldeles för varmt och att man då istället får ta av sig allt igen. Konstig känsla att på hösten inte behöva massor av kläder. Det har hitills både i fjol och detta året i oktober varit som en norrlänsk sommardag. Vädret ändrar sig fort också. Ena stunden kan det regna och blåsa för att i nästa sekund så spricker det upp och blir en strålande dag. Det regnar aldrig särskilt länge här på sommaren iallafall.
Här rider Sandra Marin Stefansson med Aegir i september 2019.
2) DAGGMASKAR Jorden är full med daggmaskar ! Var man än gräver för att plantera eller hämta jord, så myllrar det av daggmaskar. Jag har aldrig i hela mitt liv sett så många daggmaskar i jorden. Förr i tiden när man skulle iväg och fiska, fick man ibland leta och leta i timmar om man skulle hitta mask. Många gånger fick man istället köpa de gröna burkarna från Överkalix maskodling om det skulle bli nån mask. Spindlar av olika sorter är det också gott om. De finns speciellt stora lockespindlar med tunn tunn kropp och spinkiga ben. De verkar vara vanliga och bo överallt inne i husen. Man vänjer sig med dem och man får passa på att ha dammsugaren i högsta hugg när man städar för att nå upp till alla hörn och takvrår.




3)VÄDERSTRECKEN Är konstiga här nere. Det är liksom vridet ett 1/2 varv. I början hade jag jättesvårt med väderstrecken. Det jag ville ha till norr var österut. Min inbyggda hjärnkompass fick det jobbigt den första tiden.
4) TRÄDEN Borde få ett helt eget kapitel. De är så höga att man får ont i nacken när man ska vrida sig och titta uppåt på dem. Alla möjliga sorter som man i början knappt hade sett på bild. Det är lönnar, ekar, almar, lindar, bokträd osv. Nästa chock fick jag när jag spatserade ner i vår pyttelilla skog vid Mölleån (som förövrigt med norrbottensmått är en liten bäck) och skulle skruva in fästen till eltråden i vissa träd. De var som cement, stenhårt. Först trodde jag att jag skruvat precis där någon slagit in en spik tidigare, men när jag försökt på flera olika träd och ställen fattade jag att det var själva träden som var stenhårda.
5) LÄDER Jag kan vara rätt slarvig med läderprodukterna typ skor, sadlar, träns och inte smörja dem så ofta. I allafall inte när jag bodde i Norrbotten Lappland. Men här går det inte. Allt läder möglar på nolltid. Här är det ett måste att smörja in grejjerna ofta.
6)TVÄTTEN Att hänga ut tvätt var också lite förvånande. Den dyblöta tvätten hängdes upp en solig lite lätt blåsig dag. Inte ens 5 minuter senare var tvätten torr !! Mycket förvånad var jag tvungen att dubbelkolla och tvätta en ny tvätt och mycket riktigt. Har då aldrig sett på maken till att tvätten torkar så fort. 

 7)HAMLADE En del har pilträd runt sina gårdar eller på sin tomt eller uppfart till sina hus. Då är det vanligt att man "hamlar" dem (jag tror det heter hamla). Då misshandlas trädets topp och klipps ner på något konstigt sätt så toppen på träden blir som en rund ful liten kulle där det sedan växer ut konstiga spretiga grenar åt alla håll. Det verkar vara något som är vanligt här nere men jag aldrig sett någon annanstans.
8)HUSEN I städer och byar ligger husen många gånger alldeles inpå vägen. De har inte heller någon farstu eller bro som vi säger däruppe, utan dörren öppnas och man kommer direkt ut på gatan.
9)KVÄLLARNA Är mörka, även på sommaren. Man kan sitta ute i mörkret och ha det varmt t.om svettigt. Tända ljus och mysiga trädgårdslampor som lyser upp mitt i sommarnatten. En mycket ovanlig känsla då vi där uppe alltid har kallt när nätterna blir mörkare och för att inte tala om alla myggen. Här finns de inte. Förra sommaren var det rätt mycket flugor i augustimånad, men det här året var det mindre av dem tycker jag.





 
10)FÅGLAR OCH ANDRA FÄN Storkar, gäss, hägrar, fasaner och glador i massor. En del glider tyst förbi medan andra samlas i stora flockar och skränande flyger omkring. Vildsvin finns det gott om. Senast förra veckan såg jag en svart knubbig gris som sprang in i en gammal äppelodling här i närheten. Kronhjort dovhjort och rådjur finns det också gott om.
11)SJUKHUSEN Blir man akut sjuk så vet man inte vilket sjukhus man ska åka till. I Simrishamn verkar de bara ta hand om hjärtsjuka. När Tjalve bröt sitt lårben, fick han först åka till Ystads sjukhus. Men där opererade man inte minderåriga så han fick åka iväg sedan med ambulans till Kristianstads sjukhus där han då blev opererad. Efter nästan 1 år var det dags att ta bort spikarna och då fick vi åka till Hässleholm. Det är inte lätt att hålla reda på allt. Till råga på det så finns det även sjukhus i Malmö och Lund och kanske säkert på fler ställen också. Men det är ju bra om ambulanspersonalen vet var man ska om man blir skadad. 

 12)BILVÄGARNA Rätt snart upptäckte vi att det tar längre tid att köra bil härnere. En sträcka på 5 mil tar 50 min att köra. Allt verkar sånära så att köra de 7 milen till Malmö tar över 1 tim. Efter vägarna ligger så många små byar och samhällen där man bara får köra 40. Desstuom är vägarna sällan raka här utan går i kringelikrokar. Vilket jag tycker är charmigt och mysigt. Men man får ha god tid på sig och inte räkna milen i norrbottnisk tid per mil. 




 13)MYRSTACKAR Det finns inga myrstackar
här ! ja kanske det finns men jag har inte sett en enda. Men det finns förstås nästan inga barrträd heller. Det finns på vissa ställen och kanske myrorna håller till där ? vad vet jag..? 


 14)VÄXTLIGHETEN Här nere ska man nog inte ha för gröna fingrar. ALlt växer här och det går fort. Det innebär att allt växer okontrollerat så är man lite lat med att rensa ogräs och rabatter, så är det nog bra att man inte har för gröna fingrar för då har får man ett jättejobb med att hålla efter all grönska.




 15)FRUKTFÖRSÄLJNINGFolk har små bord och lådor utanför sina gårdar och hus. Där kan man köpa olika frukter, must, pumpor mm. Man swichar eller betalar kontant. 


 16)DET DANSKA ARVET Hörs givetvis på dialekten, men också har vissa gator/orter ännu danska namn ex strädde som betyder gata. 

 17)ANDRA LÄNDER Att det är så nära till kontinenten har jag svårt att fatta. Klara dagar ser man ända till Bornholm. Danmark, Polen och Tyskland ligger nästan bara ett stenkast bort.

 18)LÖVBORTFORSLING I stället för att traktorerna i städerna kör bort snö, så ser man dem samla ihop och köra bort löv ! stora högar av löv ligger i parkerna och de körs iväg någonstans. Det kan också ligga ex morötter i stora enorma högar på sidan av vägarna. Där ligger de väl och väntar på transport vidare ut i världen antar jag. 




 19)MUSIK Dansband och dansbands musik verkar vara mycket populärt här. Är det något som jag missat däruppe i norr ? är det samma där ? fast jag tror inte det. Jag kommer ihåg att i början av 70 talet var det något liknande i norr. Men inte sedan dess tror jag i allafall. ?? Kanske någon nytändning för dansmusiken. 


 20)FOTBOLL Tas på största allvar här nere. Det finns fotbollsplaner i varenda liten by. Alla orter har lag, som möter varandra i olika matcher. Alla har sitt favoritlag. Det pratas fotboll överallt.




 21) HÖSTEN Folk hade varnat oss för den mörka regniga och blåsiga vintern och hösten här nere. Jag föreställde mig att det skulle regna småspik i månader och blåsa så man får gå dubbelvikt till brevlådan. Men det är ju vissa dagar och veckor som är soliga och torra. Inte ett moln på himlen fast det är höst/vinter. En del dagar blåser det och regnar men inte alla. Nu har vi ju bara bott här under förra vintern så vi får väl se hur denna blir. Vi väntar med spänning på de fruktansvärda snöstormarna som vi hört talas om härnere.



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jag skäms än idag !

Snoppstenar !

Nuortikon Marja