Afrika nätter

 Nu har vi bott här nere mer än ett år och för mig som är en norrbottning, tycker jag att man kan säga att april, maj, juni, juli, augusti och september är sommarmånader (norrbottniskt räknat) höst var det oktober november december ( i januari fick vi 4 tim med snö) och våren kom i feb, mars. 


Alltså ingen vinter !! fatta vad härligt.😀Men de som bor här nere säger att det visst kan vara vinter och att den brukar komma i feb/mars. Vi väntar med spänning. 

Augusti har hittills varit tokhett. Nätterna är varma och mörka. Solnedgångarna fantastiska. Fysiska aktiviteter av mer ansträngande karaktär får vänta. Man får hålla sig i skuggan eller vänta till kväll eller tidig morgon. 

Termometern pendlar mellan 25-34 grader på dagarna och på nätterna är det ca 20 grader. Det är inte lätt att sova och nu önskar man att man hade haft AC. Men vi  har en fläkt iallafall som får gå på högvarv i sovrummen.


Under juli och halva augusti har vi hyrt ut vår drängalänga till olika turister från övriga Sverige. Den finns nu ledig om någon fler vill komma hit ner.


Coronaläget i Skåne har varit rätt lugnt men nu sker en viss ökning efter alla semesterfirare ( som i år var hiskeligt många). Det gällde att planera när man skulle handla för att inte trängas alltför mycket med folk.


Vår lilla kattunge Bengtsson som hittades i sommar har vuxit och är ju fortfarande liten men tar mest plats av alla. Han är helvild och rusar, klättar och hoppar omkring överallt. Aegir är på träning hos Eyvi och Natt är på träning hos Mette Lund Lindberg. De bägge två hoppas vi kan komma till avelsvisning nästa år. 

Här är Aegir under förra året med Sandra Marin

Här hemma har vi mer än nog med hästar att rida och träna. Det är Hexa, Jarnsaxa, Ragnarök, Afangi Järn och Kraftur. Det räcker och blir över. Man ska hinna med annat också. Nu har vi fixat till i sadelkammaren. På innergården finns en liten plätt där det finns en fontän. Där ska det göras klart med  plattor och växter, så man kan sitta i skuggan och höra vattnet porla.



Vår damm där det inte bodde några kräftor ska vi ta itu med under vintern. Den är helt igenvuxen och vi ska gå fram med motor och röjsågar. Träd ska tas bort och kvistar, grenar och stubbar ska väck.


En höstdag förra året, vandrade vi runt Stenshuvud. Det är en liten liten nationalpark här i närheten. Här spatserar Tjalve och jag och undersöker stranden.


I veckan väntas besök från norr och för några dagar sedan hade vi Evelina Engström Nilsson med pojkvän här på besök. 

Mobilerna har krånglat för både Mårten och mig. Vi har haft Telia, men de funkar inte alls bra här nere. Däremot har vi en  mast som både Tele2 och Telenor har tillgång till. Vi har nu bytt till Telenor bägge två men det har inte varit helt smärtfritt. Mårtens mobilnr är inte ännu i bruk efter skiftet och i mitt fall har jag ännu telia till slutet av augusti. Men däremot så tappade jag mobilen i stallgolvet så hela skärmen sprack och det syntes ingenting. Varken swish eller bankid kunde användas och inte heller gick det att ringa från den.


Det var bara att köpa en ny, så nu finns jag på  mitt vanliga nr igen. Hoppas verkligen att skiftet rmellan operatörerna på mitt abonnemang kommer att fungera.




Förra året hade vi 2 stora tujjor vid infarten. De höggs ner och nu är det planterat 6 st lindar utanför istället. En av dem verkar inte må så jättebra. Vi får se hur de ser ut till nästa år

Här ovan är en bild tagen under förra året i oktober eller november. Havet längst bort och sedan marknadsfältet där Kiviks marknad hålls varje år (utom i år då förstås)  och sen är det vårt hus det vita med rött tak och de olika stallarna.


Här nedan en vinterbild på stranden i Kivik el Vitemölla. Just nu minns jag inte vart den är tagen

En fortsatt varm augusti verkar det bli för oss här nere. Fast dagarna är heta och soliga har jag inte badat en enda gång. Vi har inte alls långt till närmaste strand. Men kanske kanske tar jag mig ett dopp imorgon kväll



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jag skäms än idag !

Snoppstenar !

Nuortikon Marja