Storm över Skåne

Här i Skåne har vi haft några blåsiga dagar. Ett litet tak som vi har på en utbyggnad i stallet har blåst iväg. Träd har fallit ner över vissa vägar osv.

Här ser ni hur det ser ut när takplåten
blåst iväg

Det viner i buskar och träd. Flaggstänger har blåst ner. Vi som inte är vana, får ibland se att våra saker har blåst omkring på gården  och hamnat på helt fel ställe. Vissa saker har vi kommit ihåg att förankra och sätta undan eller sätta tunga saker på.


















Vi har annars klarat oss rätt bra förutom det nedblåsta taket.


Magnus promenerar i sitt stora ridhus och instruerar 



Under helgen var jag på ridkurs hos Magnus Skúlason. Jag red med Hild den ena dagen och med Ragnarök den andra dagen. Det har inte blivit mycket av ridandet här nere under några veckor igen pga mycket blåst och regn.

Ragnarök funkar bra, trots att hon är så lite riden under sommaren och hösten




Aegir 5 år 2020.

Járn är kastrerad i höstas och kommer att säljas.
Film och mer info kommer inom kort.

På island finns min födelsedagspresent List heter hon och finns hos Sandra Marin Stefansson
på gården Hléskogum






Vi håller på att reparera drängalängan och vår tvättstuga som ska bli kontor. Köket är nästan klart förutom att i ska sätta våra lister på plats och rörmokarns jobb inte ännu är klart.

Än så länge har det inte varit någon vinter att tala om här nere. Fast nästa vecka ska det vara lite kallare och ev ska det visa sig lite snö. Vi får se.

Till helgen är det tänkt att vi ska åka över till Odense och titta på World tölt. En stor islandshästtävling där många fina ekipage från Skåne och Danmark mfl är med och tävlar på.

Fast blåser det som det gör nu, så vågar jag nog inte åka över broarna. Det varnas i radion om att om man har en vindkänslig bil ska man undvika att köra över bron till Danmark.

Hjälp ! vad menas, att man kan blåsa ut i havet från bron, eller ? jag vågar inte tänka tanken. Kanske man plötsligt sitter i en flygande bil. Huujeda mig


Nu verkar fåglarna ha kommit tillbaka, vi såg bla en hel skock med storkar här en dag. Förutom den svarta storken har jag inte sett till dem på flera månader.

De var inte de här storkarna i såg.

Nu i veckan kommer det några ev hästköpare och ska titta på några av stona som ska säljas. Vi får hoppas att någon av dem passar.









Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jag skäms än idag !

Snoppstenar !

Nuortikon Marja