Hemsidan sägs upp

Idag har jag sagt upp vår hemsida galgbacken.com. Den har ingen funktion längre då det finns både facebook/ instagram och den här bloggen.

Vi får se förstås om one.com godtar uppsägningen. Det förvånar mig inte o finstilt text säger något om uppsägningstid mm.😉

Här är del av vissa sommarhagar som vi har. Längst ner på bilden är det trästaket
som  2 av stona brytit sig ut ur. Strömmen i trådanra på insidan  är bristfällig 
Det har stormat regnat och blåst här nere en tid. Det är ändå varmt och blommor har börjat dyka upp, som ex snödroppar. Men staketet som har ström i trådarna hade blåst ner i Mölleån och gjort så det var strömlöst i vissa delar av våra hagar. Givetvis hade vi 2 rymlingar som lärt sig att ta sig ur hagen när det inte är nog med ström. Dessutom är det  en trähage också som de tryckt ner slanorna på.

Nu får de vara inne 1/2 dygnet och ute i en annan superstark ström hingst hage på natten. Då ska vi se om de går på tråden i framtiden. Problemet är väl att de lärt sig att sin egen hage är bristfällig precis där de bryter sig ut. Så nu väntar jag på lite bättre torrare väder för att fixa problemet.


Jarnsaxa och Wilma.
Vi har haft någon som provat på Saxen. Hon är het men lydig och
fast hon inte blivit riden på nästan 1 år, var hon fin och lydig.
Men kanske just för den som provred sist lite väl het.

Diva (efter Divar) får ett föl i sommar med Bodi från Åleby här ovan. Jag budade på hingstaktionen och vann.



I sommras slog vi ner plaststolp som delar av vissa hagar. De ska göras om nu under våren och vi ska byta ut stolpen och bla sätta in tråd istället för band. Vilket jag tror är att föredra. Men det var ett tungt och svettigt jobb i 30 graders värme.


Vi fortsätter repa lite här och där. Just nu är det rörmokarn det hänger på. Har ni tips om någon som kan komma ?

I sommar får vi låna ytterligare en hage här brevid oss som tillhör våra grannar. Är bra att  ha många att byta om mellan så de inte hinner beta slut på allting.

Här nere händer mycket. Under helgen var det world tölt i Odense. Det tar lite drygt 2 tim att köra dit. Men då ska man ju över bron, och jag är lite rädd att åka över broar. Speciellt när det blåser. De varnas på radion att vindkänsliga bilar ska undvika att åka över.





Vad menas med vindkänsliga ?? undrar jag😕Kan det betyda att bilen helt enkelt blåser iväg över bron och hamnar i vattnet .🙏 Hjälp ! vill inte ens tänka tanken. Eller kan det betyda att den åker iväg till mötande trafik, eller att den hamnar upp och ner vält ??

Ja så det hindrade mig från att åka och kolla på world tölt men nästa år !! då ska jag ta mig mod. Här är kurser med alla möjliga olika tränare. Ridhus finns det gott om och tävlingar. I maj är det bla på Margaretehof som ligger ca 25 min från oss en Gaedinga SM kval i 2 dagar. Den hoppas jag kunna vara med på trots att jag hunnit rida och träna minimalt under höst/vinter.






Många fina hingstar finns också. Bara  hos DK icelandichorse www. danielkatie.com kommer flera att vara stationerade i sommar 1 tim från oss. Hos Magnus Skulason 10 min från oss finns också flera fina.

Daniel Sundin på DK icelandichorse skor nu våra hästar. Vi kommer själva att dra ner på aveln och i dagsläget vet jag inte om jag löser licens i år till Afangi. Han har gett oss flera fina avkommor, varav den äldsta som inreds förra året är mycket lovande. Det var han som skadade sig i halskotpelaren under hösten men han verkar helt återställd nu. Ett sista återbesök i början av mars, innan man vågar börja träna honom igen på alvar.





Tänk också vilket bra lynne Afangi nedärver. Vem kan rida med 2 hingstar brevid varandra. De skulle ha ihjäl varandra men inte Affe och Dagge

Dag rids o tränas. Han har 5 ston kvar att betäcka på sin
blup. Han är 4 år iår och planen är att han ska
avelsvisas i höst eller nästa år.
Han kommer gärna att säljas till någon som vill
fortsätta satsa på honom
Stor rejäl och snäll utan att vara tung.

Afangi fra Saudanesi med 9,0 för tölt

Har extremt bra exteriör också 8,5 och det är inte många
som har det utseendet.










Här är en filmsnutt på Aegir från i höstas. Han har vilat och sedan när han skulle börja ridas igen skadat sig. Nu tror jag han är helt återställd. Det visar sig när vi åker igen på röntgen i början av mars.

 Aegir från Galgbacken


https://www.youtube.com/watch?v=anskDAff7a4&feature=youtu.be

Youtube har gjort förändringar och jag vet inte vilken länk ovan som blir bäst. De är likadana så vi får se det som en test av hur man gör ? i framtiden😮

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jag skäms än idag !

Snoppstenar !

Nuortikon Marja