Funderingar i natten..

När man åker bil/flyg/tåg i många timmar hinner man fundera/analysera och diskutera många ting.

Ett av dem var när Barnens dag, var i Gällivare i början av 1970 talet. Jag hade förträng en händelse som jag i många år efteråt drömde mardrömmar om.

I en stor glasbur stod en uppstoppad ! död kvinna och hennes barn. Ja det är dagens sanning.

Hon kallades för apkvinnan och när jag googlade på henne igår fick jag fram mer info se länken nedan.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Julia_Pastrana


När de kom med henne som död till Linköping protesterade hälsovårdsmyndigheterna till justitsieministern och strax efteråt förbjöd man att visa döda människor.

Om ni orkar läsa, vad som hände sedan med hennes kropp och hennes stackars barns kropp blir det ännu mer groteskt. Jag berättar inte det här, men den som är intresserad kan läsa på ovanstående länk.

 Det finns säkert många i min ålder och äldre som sett henne, där hon stod i sin monter med sin döda pojke. Förut var Barnens dag inte bara karuseller och karameller utan det förevisades både det ena och det andra.

Just apkvinnan gav mig mardrömmar i månader efteråt och jag ångrade att jag gick in och tittade på henne. Hennes ögon av glas stirrade kallt på åskådarna och under de här sommarna i början av 1970 talet , var det vanligt att det gick skräckfilmer på TV.  Det var gamla svartvita filmer från 30 och 40 talet. Varulven, Dracula, Frankenstein mfl.  Dem missade man inte så gärna och då var det ju inte¨undra på att man trodde hon skulle ta sig ur sin glasbur.



Här hemma i Gällivare håller man på att frysa ihjäl nu. Det blåser kallt och har tom snöat och kommer lite snöflingor dalande då och då. 

Jarnsaxa ska föla i maj. Hennes juver är inte det minsta fyllda ännu, så det lär nog dröja minst 2 veckor till.

På söndag är det kurs för Magnus Skulasón igen uppe i Kiruna. Det är bara att packa transporten och åka iväg norrut. De har lovat kallt och mer snö där uppe. 
Brr det gäller att klä på sig ordentligt. Vinteroverallen är kvar i Skåne tvättad och upphängd. Vem kunde gissa att den ännu skulle ha behövts.


Maj månad blir en månad av resande för mig. Skåne, Kiruna, England och Skåne igen innan månaden är över.

Vi har 6 katter som ska följa med i vår flytt. Kanske det blir för många ? och vi har funderingar på att 2 av dem kanske får stanna här uppe om någon känner ett behov av 2 fina hundvana kattfröknar.

De är givetvis steriliserade. En av dem är snart 1 år och den andra blir 3 år i höst.  



Att åka i bil 173 mil är ingen lätt match vare sig för folk eller fä. Hur alla transporter och all logistik ska se ut nu när vi börjar ta oss ner är vi inte riktigt på det klara med ännu.

I slutet av maj ska vi åka ner med 3 st hingstar, så långt är det klart och 4 st ston ska åka ner med en transportör. Det är de som är dräktiga och ska vara på plats innan det blir för nära inpå fölning.

Saxen får stanna till någon gång i höst eftersom hon fölar först. 





Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jag skäms än idag !

Snoppstenar !

Nuortikon Marja