Trädgårdsarbete i April

I två dagar regnade det och det var behövligt, då det inte regnat här nere på 3 veckor. Våren sägs vara sen här nere, fast de gula rapsfältet blommar tidigt.

I en av byggnaderna är det högt till tak och
lite medeltida känsla



 I söndags var närmaste Granngården, stängd så vi åkte till Ystad. Där köpte jag bla gummistövlar och en rejäl spade, så jag kunde gräva ner våra plantor.

När vi ändå var i Ystad passade vi på att hälsa på några nedflyttade Gällivarebor, el ja de har bott i Gällivare i en herrans massa år och räknas nog som Gällivarebor, fast de är födda och uppväxta i Småland o Skåne.  Det är Lasse Ziethen och Maria Granlund som efter måånga år i Gällivare också tagit sitt pick och pack och flyttat ner.



På tisdag sken solen igen och vi passade på att klippa gräset och andra små trädgårdsbestyr.

Jag inspekterade var hästhagarna ska bli och upptäckte till min förtjusning, att nere vid bäcken
som heter Mölleån, fanns stora stora träd gissar på bok och vackert grönt gräs med fina vitsippor.
Från gården syns den vackra Vitabykyrka
Tyvärr var min mobil på laddning, så några foton blev det inte denna gång. Med en häftig djungelbokskänsla vandrade jag omkring därnere. Lite klapp i händerna då och då för en hel del färska små grisspår syntes där det fanns lite lera.

Efter en stunds filosoferande där nere spatserade jag upp till gården igen och där hade Mårten fått punktering på vår gräsklippare.. De var bara att avsluta gräsklippandet, ta loss hjulet och försöka hitta någonstans att fylla på luft. Vilket inte var lätt, då de små bensinstationerna i Brösarp, Vitaby och Kivik inte hade ute sin luftgrej på kvällen. Vi får helt enkelt ta upp däcket till Gällivare nu idag när vi åker hem fylla det där med norrländsk luft och ta ner det till de sydligare nejderna.



På spaning från Grindstolpen
 Vid en av dörrarna,låg en vacker sten som "bro". Den hade uråldriga inskripsitoner längst kanterna och mysko bilder inristade. Nästa gång vi åker ner ska vi spola ren den med vatten och försöka tyda vad som står på den. Stenen var någon slags kalksten så den var rätt nött. Kanske tagen från någon äldre kyrka för länge länge sedan.

Nu har vi beställt golv till de rum med heltäckningsmatta. I det ena rummet får vi nog ta upp hela golvet och gjuta upp, gissar jag då det är ett  trägolv som är 150 år där under. Det behöver fixas då det efter alla år blivit sämre.
I bokskogarna blir det ett magiskt sken under löven. Marken är täckt med vita blommor
afast just inte här

Solen går ner över Österlen

Vackert golv i det gamla stallet, som ska bli vårt garage

Tujorna fick sig en omgång.

Kommentarer

  1. Min pojkvän lämnade mig för en annan tjej. Jag behövde honom desperat för att jag älskade honom så mycket. Jag blev mycket orolig och behövde hjälp. När jag surfar via internet kom jag över ett visst vittnesbörd om en profet Jacob Douglas som hjälpte människor att få ex tillbaka snabbt och sluta skilja sig eller skilja sig och så vidare, så jag kände att jag skulle prova. Jag kontaktade honom och han berättade för mig vad jag skulle göra och jag gjorde det då gjorde han en (återvänd kärlekstartning) för mig. 48 timmar senare kom min pojkvän tillbaka till mig och grät och bad om förlåtelse. Idag är jag så glad och jag skulle rekommendera den här stora stavningskastaren till någon som verkligen behöver en brådskande lösning på sina brutna relationer och giftermål, maila honom på: ultimatesolutionspellcaster@gmail.com
    Om du har några problem kontakta honom och jag garanterar dig att han kommer att hjälpa dig., Gråta inte mer, kontakta den här kraftfulla stavningskanalen nu kommer ditt förhållande aldrig att förbli detsamma Tack till profeten Jacob Douglas för att rädda mitt trasiga förhållande och återförena min pojkvän tillbaka till mig! "Maila honom på: ultimatesolutionspellcaster@gmail.com Du kan också Whatsapp honom på +2348050676586

    SvaraRadera
  2. Bonjour, je suis Mary Ekata Après avoir été en relation avec Anderson pendant des années, il a rompu avec moi, j'ai tout fait pour le ramener mais tout a été en vain, je le voulais tellement à cause de l'amour que j'ai pour lui, Je l'ai supplié avec tout, j'ai fait des promesses mais il a refusé. J'ai expliqué mon problème à mon amie et elle a suggéré que je devrais plutôt contacter un lanceur de sorts qui pourrait m'aider à lancer un sort pour le ramener mais je suis du genre à ne jamais croire au sort, je n'avais pas d'autre choix que de l'essayer, je a envoyé le lanceur de sorts, et il m'a dit qu'il n'y avait aucun problème que tout irait bien avant trois jours, que mon ex me reviendrait avant trois jours, il a jeté le sort et étonnamment le deuxième jour, il était environ 16 heures. Mon ex m'a appelé, j'étais tellement surpris, j'ai répondu à l'appel et tout ce qu'il a dit, c'est qu'il était tellement désolé pour tout ce qui s'est passé qu'il voulait que je lui retourne, qu'il m'aime tellement. J'étais si heureux et je suis allé le voir, c'est ainsi que nous avons recommencé à vivre ensemble heureux. Depuis lors, j'ai promis que toute personne que je connais ayant un problème relationnel, je serais utile à cette personne en la référant au seul lanceur de sorts réel et puissant qui m'a aidé avec mon propre problème. email: drafridherbalhome11@gmail.com vous pouvez lui envoyer un email si vous avez besoin de son assistance dans votre relation ou tout autre cas.

    1) Sorts d'amour
    2) Sorts d'amour perdus
    3) Les sorts de divorce
    4) Sorts de mariage
    5) Sort de liaison.
    6) Sorts de rupture
    7) Bannissez un ancien amant
    8.) Vous voulez être promu dans votre bureau / sort de loterie
    9) Voulez-vous satisfaire votre amoureux
    Contactez ce grand homme si vous rencontrez un problème pour une solution durable
    via drafridherbalhome11@gmail.com

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Jag skäms än idag !

Snoppstenar !

Nuortikon Marja