Midurs hösttävling

Ragnarök och Demantur värmer upp
Tävlingshelgen i Boden är över. Jag åkte dit med Ragnarök, ett 10 årigt sto med en egen vilja.

Under V2 uttagningen fick jag en mycket sen galopp. Hela första långsidan ville hon inte utan kutatde på i ökad tölt. Efteråt sa de som sett min ridning att jag satt mig för tidigt i drivande säte.


'
Kanske hon tog det som en ökad tölt sits istället för galopp fattning. Jag får prova nu under de närmaste veckorna och se vad som kan ha gått tokigt. Jag försökte flera gånger under första långsidan men icke gick det. Jag hamnade på 3dje plats ändå men är givetvis mycket missnöjd med mig själv. Här hamnade jag på strax under 5.0  kanske mellan 4.60-4.80 någonstans tror jag.





Bergelmir = Berg- Elmir = Berg-elmer= elmer



I tölten var vi bara 3 st i min gren och Ragnarök är en bätter 4gångshäst än tölt häst och här hamnade vi på 3dje plats. Nu minns jag inte poängen men strax över 5 något mellan 5 -5.5. Bra motsånd av fina hästar.







I finalen nästa dag gick det ännu värre för mig i princip ingen trav mycket avbrott och korta bitar trav. Galoppen en repris på gårdagen sen fattning. Ragnarök ville bomba på i ökad tölt. Vilket resulterade i att jag fick mycket låga poäng för både trav o galopp som annars är hennes starkaste gågnarter. Här hamnade jag sist.

I tölten på finaldagen strök jag mig. Ragnarök kändes trött och motsträvig bråkade när hon skulle ridas fram till V2 med hopp och studs vid inridning till travbanan. Även mitt ryggslut har haft tendens till ryggskott under några veckor. Ryggen var rätt slut efter gårdagens och fm ridning.

Agnes var duktig med Elmer i uttagningen vann han V5 med fina poäng och i tölten blev han 3a har jag för mig. Det var många deltagare i ungdomsgrenarna. I finalen hoppade han dessvärre ut ur banan i T8 finalen. Hon låg ändå på 5,5 för det första varvet.   I finalen V5 (lätt fyrgång) vann hon också med Elmer.

Agnes har bara ridit med Bergelmir under 2 veckor och han är dessutom sporadiskt riden sommaren.

Jessica Johansson ledde uttagningen i de grenar hon tävlade i med Odinn från Galgbacken, som ägs av Jessica Lundberg. Jessica Johansson rider och tävlar Odinn numera. Odinn vann också sina grenar i finalomgången. Jag  har inte heller koll på deras poäng.

Jag har dålig koll på poängen. Vissa ligger inne på draugurs stängda sida fb (fyrgångs o femgångsgrenarna). Jag fotade inte alla men de kommer säkert ut på andra sidor bla resultat islandshästtävlingar på fb. Där ser man hur alla tävlande ligger till.


I mina klasser vann Sylvia Huuva bägge uttagningarna med en häst som heter Hector som i sin tur är efter en gammal bekant hingst som stått här på gården. Axjón från Stormsund som då ägdes av Annette Wiksten-Åhl. Hon var också med och tävlade. I sista stund fick hon för sig att tävla i grenen T2 och förvånade alla genom att vinna den grenen. (tölt på lös tygel). Jag tror hon ledde även efter uttagningen men är osäker. Finalen vann hon iallfall.


Vi håller på att tömma ut våra förråd. Vi säljer bland annat ett 20 tal spegeldörrar av olika storlekar och modeller. De flesta har karm och har måtten 198 x 99 utan karm. Det finns några 80 dörrar och några med fönster upptill. Om jag minns rätt är det 8 st små rutor upptill.

Under veckan ska de sorteras och fotas med pris så de som inte säljs innan dess kommer att synas då.


Gamla fönster med spröjs har vi också i massor. Med 4 rutor, med 8 rutor och med 8 rutor och andra varianter på fönster från sekelskiftet fram till 1930 talet. De flesta har rutorna kvar men de kan inte garanteras att alla finns. Vi hade ena jättefönster som var 2 x 1.6 meter men de såldes snabbt till någon som skulle göra lusthus och en ta bort en ful spalje av furu och sätta in ett fönster istället. Kul ide tyckte jag.

Vi har också gjutjärnselement i två olika storlekar. De väger TUNGT och skulle bli supersnygga att sätta in med en ny häftig färg på. Liknande de på bilden nedan.


Fast våra är mer rostiga förstås eftersom de stått ute i minst 50 år.

Gamla vedspisar av märket husqvarna mfl har vi också. De är rostiga och skicket på dessa vet jag inte vi har kanske 5 6 st.

Mer saker kommer fram efterhand. Plåtburkar, sockerlådor mm som fanns i gamla hus förut.

Bla har vi  ett gammalt häftigt ostämt piano i ett uthus. Det är nog från 1900 talets början.

Hör av er om någon söker något speciellt. Här måste tömmas så mycket som möjligt.


Vi ska sälja av mer hästar också. I första hand unghästar 1-4 år. Vi har inte bestämt oss ännu för vilka beror på köpare och pris samt vart de hamnar givetvis.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jag skäms än idag !

Snoppstenar !

Nuortikon Marja