Dag isabellhingsten




Sent på avelssäsongen har vi nu löst licens för Dag. Han är en unghingst som vi har med bra stam. Pappan är Afangi vår äldre hingst som i sin tur är efter Hagangur fra Narfastödum. I bakstam på denna sida finns både Oddur fra Selfossi och Glampi fra Vatnsleysu.

På mamman sida är det Divar från Lindnäs som har både Askur och Mökkur i sin bakstam.

Ja jag är ju lite stam och Worldfengur nörd och tittar på olika hästar stammar svagheter och styrkor. Diskuterar ivrigt med andra  stamnördar och har förstås inte  alltid samma åsikt, tycke och smak.

Han är stor och reslig. Nu är  han ju oskodd men travar och galopperar med stora steg.



 Vi har inte lyckats få så många bra bilder på honom. Vår kamera är trasig ännu.

Vi får inte bo kvar här i byn, pga gruvans expandering. Inte heller har någon bra plats för oss hittats ännu här i kommunen. Som det ser ut nu så kommer vi att flytta neråt.

Vi har inte ännu kommit riktigt överens med gruvbolaget som vill köpa vår gård om vad som är skäligt för vårt bolag och gård.
 Vi får se om vi kan komma överens eller om vi kommer att fortsätta och hålla oss kvar mer än 1 år till här.





Nästa helg är det tävling i Boden. På bodentravet kommer en hel del islandshästar att tävla i våra olika gångarter.

Jag åker bara med 1 häst denna gång och det blir Ragnarök. Det är inte så många anmälda i min klass och det blir stressigt att hinna med 2 hästar när det är få deltagare.

Ragnarök & jag blev diskade på sista tävlingen vi var med på, för att jag red in fel väg. Jag skulle ha börjat mitt program direkt men lät henne tölta på till den borte sidan och red alltså för långt.

 Bergelmir (Elmer ) ska tävla med Agnes Hyllander och Odinn ska tävla med Jessica Johansson. De är alla Galgbacken hästar så klart.
Dagsom föl fotat av Viktoria Larsson


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jag skäms än idag !

Snoppstenar !

Nuortikon Marja