Olycka vid Noulajärvikorsningen ... igen.

Hett som i tropikerna har vi här i norr just nu och varmare ska det bli enligt väderprognoserna.

Lite träning på ovalen nu på kvällen i tryckande hetta, denna gång tillsammans med Sandra på Heid och Julia på Baldur. Några bilder från kvällen.


Áfangi har haft en betäckningsperiod och den här veckan ska vi dubbelkolla om stona blivit dräktiga. Eftersom vi inte har något ultraljud här på orten får vi lita på den gammelmodiga modellen och helt enklet se om stona brunstar om.

En film igen när jag en förmiddag passade på att rida lite på vår ridbana med Afangi igen.



Ragnarök fick sin stelkrampssputa idag för att säkerställa efter spiken i hoven incidenten.


Precis när vi skulle till ovalen och träna, hade det återigen skett en krock på E10 vid den sk Noulajärvi korsningen. Två eller möjligen 3 bilar var inblandade. Den ena en svart som jag tror var norskregistrerad stod med intryckt huv och den andra en röd liten bil som det knappt gick att se hur den sett ut var kastad i diket. Polis , ambulans personal var på plats tillsammans med brandkåren.

Alltid händer det massor av olyckor i den korsningen. Det är konstig att pengar finns till allt möjligt som extra breda trottoarer på björkmansheden men att fylla ut i noulakorsningen och göra en rondell kostar för mycket. Men hur många liv måste   riskeras där varje år undrar jag.

Visserligen är nog den ena vägen trafikverkets och det andra kommunens. Men det borde väl gå att enas och komma till en lösning tillsammans när det är en såpass olycksdrabbad plats.


Fölen kommer att få heta Ragnar och Flóki. Vi har haft en omröstning på vår facebooksida med olika förslag och där vann INTE Ragnar o Flóki men eftersom jag är en enhällig domare så valde jag ändå det alternativet. Den bruna Hrefnas föl ska heta Ragnar  och den svarte med Stjärn (divas föl) ska heta Flóki.

Vi har en ny häst här på gården också som heter Freya från Skummars. Det är Elise Åhl som ägt hästen tidigare. Nu tränas Freya här och kommer ev att betäckas med Dag, som är vacker som en Dag.






De här varma nätterna och kvällarna har jag så svårt att sova, så nu tom sover jag ända till kl 9 9.30 varje morgon istället för att sova på nätterna. Det är lääänge för att vara mig.





SM för islandshästar drar igång nu och denna gång går SM i Borlänge. Vi åker inte ner denna gång. Istället ska vi åka ner och titta på nordiska mästerskapen i augusti.





Galopprace på ovalen  Baldur o Afangi








Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jag skäms än idag !

Snoppstenar !

Nuortikon Marja