Randalin säljs och Fortunate Eagle hälsar

Augusti månad är här. De första gula löven börjar synas i träden, inte många ännu men några här och där kan man se.

De senaste månaderna har jag inte kunnat rida speciellt mycket. En älvtur med Ragnarök då det visade sig att mitt finger inte alls var bra ännu och en kortare tur med en annan häst.

Randalin
Igår passade jag på att rida med Diva och Hrefna som står här hemma på  gården för att se hur det kändes i mitt finger. Det kändes kan jag säga. Jag får ha tyglarna i ett specialgrepp för att  det inte ska göra ont men att rida känns inte lockande just nu.

I våras skadade jag ringfingret när ett föl drog iväg med grimskaftet och sprang runt ett träd där det tog stopp. Så fingret fick sig ett rejält ryck och ser fortfarande ut som på bilden här nedan.



Idag ska hästen Randalin besiktas för försäljning. Hon har varit här under några månader och vi har använt henne i ridskolan och på ridlägret. Ett omtyckt skäcksto som nu förhoppningsvis får en ny ägarinna.





Denna vecka har vi vaccinationer av några hästar och kontroll av Kraftur. Han verkar bli helt återställd men vi får se han är nu ¨på lördag 4 veckor.


Hästarna är ännu på bete men flera ska hämtas hem innan ridskolan börjar vecka 34. Några kommer att gå kvar hela september bla unghingstar och ungston.

Vår hingst Àfangi var med på Gaedinga SM. Han låg länge bland de 5 bästa hästarna men kom till B-final och slutade om jag minns det rätt som 11 bästa häst i Sverige Gaedinga SM.


Under helgen den 27-28 augusti är det en Gaedingatävling i Skaulo som folk kan åka och titta på om man är intresserad.

 Det är en tävlingsform för islandshästar där man rider på en raksträcka (eller ovalbana men bara bedöms på raksträckan) hästen ska ha fart och fläkt och SYNAS.

 Ryttaren bedöms inte alls för sin ridning el annat endast hästen. Därför kan en häst kvala med en ryttare till Gaedina SM men kan tävlas av vem annan som helst på SM.

Det är alltså hästen som bedöms för sina gångarter. ( men det är klart kan man inte rida islandshäst så får man ju heller inte fram bra gångarter)



Afangi är 3deje hästen från vänster



I Amerika USA bor det en rörmokare som är hälften svensk/hälften Indian. Han tillhör Lakotastammen och är hövding. På 1960-talet occuperade han fängelseön Alcatraz med en hel del andra indianer och en gång reste han till Italien för att deklarera att indianerna nu funnit ett nytt land.



Denne man heter Adam Nordvall el hans indiannamn är fortunate eagle. Han är en avlägsen släkting till mig vilka vissa tycker är så speciellt roligt och vill alltid höra om detta. Han bor i ett reservat utanför San Fransico för den som undrar och är rätt gammal nu född i slutet av 1920 talet har jag för mig.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jag skäms än idag !

Snoppstenar !

Nuortikon Marja