Vad kan en konstig lukt betyda ?

När jag tog in KG idag så märkte jag inget annat än en fruktansvärd stank. Det liksom luktade kogödsel el något liknande. Jag misstänkte först att han fått sig en spark i munnen och fått något som inflammerat där inne.
Så här såg det ut under all päls och hår som denna häst har
inte lätt att upptäcka

Men icke sa nicke munnen var ok och efter en liten stunds undersökande hittade jag var lukten kom ifrån. Ett jack under/vid ganaschen. Det är grimman som skavt in under ganaschen när någon annan häst tagit tag i den och dragit till.




KG är hårfager. Det kan lätt dölja skador

Här har jag klippt upp kring såret

Hippotrim placerat utanpå såret


Vi väljer att ha grimmorna på alla hästar i hagarna. Visst kan det hända olyckor som den idag, men det är första gången det händer en grimmolycka här på gården.

Risken för oss med många hästar är större att någon häst tar sig ur sin hage och tar med sig hela gänget ut kanske tom hämtar ut andra hästar från hagarna och då har man KAOS. Det går inte att fånga en flock hästar utan grimmor som  kutar omkring.

Tänk er att en flock på 4-12 hästar springer hysteriskt  ystra omkring ut på byn el än värre ut på väg E10 och folk ska försöka få tag på dem. Det är näst intill helt omöjligt om de inte har grimmor på sig.

Visst är det som att välja mellan pest & kolera ? men har man bara 1 eller få hästar så kan man ju ha dem utan grimma i hagarna.

Nu har våra hästar som tur är inte varit på rymmen på flera år och vi hoppas ju givetvis att de fortsätter och att hästarna håller sig i hagen. Men man vet ju aldrig det är djur man har att göra med och det kan hända allt möjligt från att de fastar i sina grimmor el tar sig ut ur hagen och skadar sig i samband med  utbrytningsförsöket, eller blir överkörda osv.

Allt kan hända när man har med djur att göra. Tur i oturen är ju att det förmodligen inte hunnit gå så länge innan jag upptäckte skadan.
KG är snäll och lät sig snätt knytas fast i broräcket när
jag klippte,tvättade och smorde sårskadan

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jag skäms än idag !

Snoppstenar !

Nuortikon Marja