Toppen med brandvarnare



I fredagsmorgonen startade med en chock. Tjalve och jag låg i feber och sov rätt tungt. Det skrällde och lät och jag trodde först att larmet på min mobil fått fnatt. Sen ser jag att hela huset är alldeles rökfyllt och att det är brandlarmet som gapar för full hals.


Snabbt upp ur sägen och se vart det brinner, skrikande väcker jag Tjalve som otroligt nog fortfarande sov trots brandlarms sirenen. På med en stor jacka på pojken och ut med han på gården sedan försökta jag i all rök att se vad som hände i huset.

Jag ser ganska snabbt att det inte brinner utan orsaken till röken är en liten lucka i spisen längst ner under ugnen som är öppnad. När den var öppen så drogs inte röken ut genom skorstenen utan all rök hamnade in i huset.


Alla fönster öppnades på vid gavel och Tjalve och jag som frös som hundar eftersom vi hade feber. Vi tog oss ner till baracken och satt där en stund innan vi vågade återvända.




Döden vill påminna oss om att vi inte är odödliga. Genom att då och då peka med sitt magra långa finger åt oss. Hade vi inte haft brandvarnare så hade Lena hittat två lik liggande i sängen när hon kom vid 8-tiden.

Bilderna här ovan har inget med texten att göra.

Det enda som märks nu är att huset stinker av rök. Den lukten går nog inte bort i första taget

Se nu till alla där ute att ni har fungerande brandlarm och glöm inte kolla batterierna med jämna mellanrum


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jag skäms än idag !

Snoppstenar !

Nuortikon Marja