Gamla trotjänare och oskodda ridhästar



Med risk för att jag nu får en massa skäll måste jag ta upp några saker som irriterar mig lite. När folk sätter in annonser på hästar, gamla trotjänare som är närmare döden än någon annan. En gammal häst som i alla  år gjort allt för sin ägare och så ska man till varje pris sälja eller ge bort hästen när den är gammal.



Hur tänker man då ? En gammal häst som är där kring 20 eller över, ska den behöva hamna hos någon som rider hästen sönder och samman ? hoppar med den och utsätter den för olika experiment som saknar all kunskap om hästhantering. Helt enkelt använder hästen som en leksak

Jag kanske har fel och är cynisk, men jag tycker det är bättre att avliva en gammal häst än att sälja den vidare. Det spelar ingen roll att man ska ha den som sällskapshäst vem vet vad den nya ägaren gör, han eller hon kan ju sälja hästen.




Detsamma gäller folk som säger att deras hästar kan gå barfota ! visst kan de det när det är vinter och mycket snö, eller som unghästar när vi inte rider med dem. Men jag tror då i alla fall inte på att man ska ha rid/körhästar oskodda. För mig verkar det vara mer en ekonomisk fråga för hästägaren än ett sunt alternativ för hästen.



Många håller säkert inte med mig och hävdar att hästar kan gå oskodda som indianernas hästar förr i tiden. Visst men de hade också vilda flockar som om någon häst var slut efter sådär en 2 år, fångade man helt enkelt en ny häst till sig.



Med det här inlägget tänker jag inte på någon speciell häst/ponny eller människa. Jag läser bara annonser på bla blocket där det ofta står om ovanstående som att det skulle vara någon fördel med få hästen såld med dessa preferenser

Men mitt i allt elände så finns det ju faktiskt hästar som också faktiskt får det bättre hos en ny ägare. En person som tar hand om den och bryr sig om den, och låter den vara ifred och vara häst.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jag skäms än idag !

Snoppstenar !

Nuortikon Marja