Valborgs helg



En kall och blåsig valborgshelg. Några snöflingar dalade ner under helgen fast de försvann lika fort som de dalande ner.

Här på Galgbacken har vi haft en weekendridkurs med 2 olika grupper. Ett gäng skulle åka till Island i maj och ville lära sig lite mer hur man rider och får hästen i tölt. De andra gänget red mest för att det är kul och för att träna på tölten förstås.

Raesir är såld och har åkt till sin nya ägare Jaana i Luleå.



I grannbyn Liikavaara har de haft en stor majbrasa som Mårten och Tjalve åkte till en sväng på Valborgsmässoafton. Jag själv var trött och frusen efter att ha varit ute hela dagen. Våra ansikten är röda som kokta kräftor. Det spänner och drar i våra ansikten. Huden känns minst 1 nr för litet.






Långkalsongerna som jag tog av mig i mitten av veckan åkte på igen på lördag morgon. Usch ! men de är typiskt när vi nyss tagit fram utemöblerna




Sorkar och sorkar i massor överallt.




Katterna orkar inte ens med dem och vi har satt ut några fällor där vi fått minst 10 st i stallet på 2 dagar. Nu när Ove är tillbaka och fällorna varit på plats verkar de ha minskat något med sorkar, men de har gångar och gamla bon överallt på ängarna.

Dessutom verka det bli gott om fjälllämlar ! Någon har sett ett stort lämmeltåg några mil härifrån, så snart är de nog här nere i skogslandet också. Det är flera decennier det senast var ett lämmelår.

Jag minns när det var lämmlar överallt, i skorna, i barnvagnarna, i källaren på vägar och ute kunde man se dem. De dök upp i hundratals

http://www.youtube.com/watch?v=fAMMicsN9A4&feature=related

Här ovan finns en länk som jag hittade på youtube om just en arg liten fjäll lämmel

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jag skäms än idag !

Snoppstenar !

Nuortikon Marja