Saeta från Sakajärvi



För 6 år sedan hade vi en inhyrd hingst här. Det var vår grannes lilla silversvarta hingst som hette Fylkir. Fylkir kastrerades en dag i juni och blev en valack trodde alla.

Men men han släpptes ihop med vår grannes andra häst, som är ett sto som gillar att få föl. 11 månader senare föddes ett skäcksto till allas förvåning. Den kastrerade hästen hade blivit far. Det fanns ett skott kvar i kanalen och det tog.

Denna häst döptes till Saeta från Sakajärvi. Den flyttade sedemera ner till södra delen av Sverige, om jag minns rätt så var det väl någonstans kring Köping.??

Förra veckan stod jag och borstade tänderna i godan ro en morgon och funderade över alla kastreringar som vi gjort och kom då ihåg Fylkir och hans sista skott. Undrar tänkte jag om Saetas nya ägare vet om att det var en valack som var pappa till hästen.

Samma dag ringer min telefon. En vän till mig har läst på facebook om en annan person som vill sälja ett brunskäckt sto. Jag ringer upp och får till min förvåning höra att det är en häst från mina egna trakter, nämligen Saeta från Sakajärvi som nu blivit inriden och hela 5 år gammal.

Ja, jag verättade att jag har flera intressenter som både rider här och bor här på gården som är ute efter lite olika hästar. Men säger jag att det är klart du bor ju så långt nere i Sverige. Nej men Saeta står i Harads just nu och ska åka ner till mig på måndag, säger hon som skulle sälja hästen.

Stopp och belägg ! Vi tar hästen säger jag och sagt och gjort idag reste vi till Harads. Sara som bor här på gården är en av dem som jag lovat att försöka hitta en passande häst åt följde med och provade Saeta.

Hon var fin, känslig och lydig. Travade och töltade lika lätt och tog bägge galopperna. Fint inriden, mjuk och trevlig.

Det blev köp och nu är Saeta tillbaka på sin födelseplats.

Konstigt kan det bli.....

Ni som kommer på besök kan med egna ögon få skåda denna märkliga dam

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jag skäms än idag !

Snoppstenar !

Nuortikon Marja