"Omorganisation" på Galgbacken

Nu under helgen ska vi göra en omorganisation på Galgbacken. Det verkar vara populärt överallt så vi hakar på.

Nåväl det är inte värre för vår del iallafall än att vi ska sära på föl och mammaston. De blir omflyttningar i diverse hagar. Ett gäng får flytta nedanför ridbanan och mammahästarna får gå i gårdshagen. Fölen får stanna kvar med ungstona och så hamnar lektanterna Vera och Tryggd i deras hage för att hålla ordning på hela flocken.

Det är bara lilla Silfrintoppur som hamnar med ett nytt gäng. Unghingstarna ! Den här omorganisationen blir nog allra värst för honom skulle jag tro.

Kallt har vi här ute i Sakajärvi igen -26 grader i morse. Torsdagens ridskola fick ställas in. Vi har -20 grader som köldgräns.

Varje dag så åker jag in från vår by till Gällivare och ofta så ser man dessa fart dårar som man ibland blir omkörda av och i värsta fall får möte med. De skyndar sig förbi (nåväl det må väl vara) men det värsta är när de pressar sig förbi bilar och ändå får möte. Så bilen som de möter får tvärbromsa och bilen de passerar måste också stampa på bromsen för att inte köra in i bakändan på fartdåren som pressar sig in framför. Vart har alla så bråttom ? Det är väl bättre att komma 5 min senare och få behålla livet. Ibland har man lust att köra efter dem eller ta bilnr och ringa och skrika lite.






Snön har yrt och blåst och hästarna har sett ut som snögubbar. Här ovan står jag med Brunte = Bassi som ser precis ut som Barnen Hedenhös häst, var det Urax den hette ? nej det kanske var hunden deras ??

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jag skäms än idag !

Snoppstenar !

Nuortikon Marja