13 april 2012

Ny hästägare och rykttävlingen

Här på Galgbacken har Ida från Djurgården bytt ägare. Kristin har sålt Ida till Cecilia Nilsson och vi önskar dem lycka till i framtiden.

Rykttävlingen startar på söndag klockan 15,00 ni som är anmälda kom strax innan så regler och annat förklaras.

Fredagsgrupperna rider som vanligt idag. Nu skiner solen över byn och Annika F är redan här i den tidiga morgontimmen. Vi ska ut på ridbanan och rida lite.



11 april 2012

Bassis avkommor börjar ridas in

Bassi från Kambo



Bassi från Kambo heter en häst som fötts upp av Gun-May Romar i Björklinge. Vi fick köpa honom som 1 åring och vi hade honom tills hösten 2011, då han såldes till Sofie Kangas.

Bassi har flera avkommor däribland de första som nu håller på att ridas in.

Han har visat sig ge vackra välresta avkommor. Helge här nedan ägs av Annika Stenman och Járnvilja av Kerstin Heptagyun, Ganti föddes upp av Cecilia Keränen men har sålts.  Vår granne Susanne Hansson äger också en som rids in just nu hon heter Gnista från Arctis.

Här kommerett urval av bilder några avkommor

Jarnvilja från Galgbacken

Ganti från Ranagården

Jarngrima från Galgbacken

Helge från Nangen


Heimdal från Galgbacken




Bilderna på Ganti, Helge och ena på Bassi är tagna från internet.



10 april 2012

Carro kurs 5-6 maj ridtider

Här kommer era ridtider för Carro kuren i maj, gäller lördagens tider

8.00   Mårten
8.30   A-K
9.00   Malin L
9.30   Sofie K
10.00 Kristin E- W
10.30 Cecilia N
11.00 Annika F
11.30 Åsa O
12.00 Ellinor E
12.30 Sara Ö

LUNCH

13.30  Mårten/Malin
14.10  A-K/Annika
14.50  Sofie/Kristin
15.30  Cecilia/Åsa
16.10  Ellinor/Sara

Observera att tiderna är preliminära, men vi försöker hålla tidschemat så gott det går. Har du inte möjlighet att rida din utsatta tid så prova att byta tid med någon annan.

Tiderna på söndagen får vi bestämma i samråd med Carro på lördags eftermiddagen.


9 april 2012

Påsklovet börjar !

Idag var två flickor med på en påsklovsridning. Det var Vanessa Johansson som red med Vera och Jenny Engström som hade Draumsyn. Vanessa tävlade med Mårten som red Idi. Mårten vann förstås för han hade glömt tala om att det var en galopptävling. Det sa han först efteråt den rackarn...



A-K som red med Týr och Jenny med Draumsyn tog det lite lugnare än de andra två.

Tjalve har haft kompisar hela dagen. Här leker han på skaren med Louie



















Ronette har passat på att rida lite med Náma

8 april 2012

Härligt påskväder

Påsken har hitills varit toppen. Soligt och fint väder hela tiden. På morgonen tog Mårten/Idi, Fanny/Frenja och jag/Odda en ridtur. Innan det hann vi städa i sadelkammrarna och rensa ut gammalt skräp.

så här snygg såg hon ut innan sin vårborstning

Terna har fått sin päls, man och hovar genomgånga. Hon släpper otroligt mycket hår och har legat och rullat sig i hagen. Man kan säga att hon inte såg speciellt snygg ut. Men när vi var klara med henne hade hon typ 1 ton mindre päls kvar på kroppen.

Tyvärr tog batteriet i kameran slut så ni kan inte få se hur fin Terna blev som helt färdig.

Ronette skötte om borstningen


Här ser man en del av håret som lossnade efter ca 10 min borstning


Mårten ger Terna manikyr, lägg märke till hans stolthet. Hans hoofjack




7 april 2012

Påskafton

Idag passade vi på att ta in några hästar och verka deras hovar. Samtidigt fick de sig en genomgång med lite borstning och pälsglans. Hästarna fick dessutom sina svansar lite friserade och klippta. Nu börjar de se för taskiga ut i pälsen. De tappar päls i massor och både jag och Mårten som är allergiska får lite kliproblem i ögonen just nu.

Hel som är efter Reynir och Terna har en enorm man och en frambenbsaktion som liknar en akrobat. Hon slänger upp frambenen högt över hennes egen mule.Kul att se hur hon kommer att se ut under ryttare.

 Járngrima har börjat ridas igen efter ett uppehåll på några månader. Jessica Lundberg hade med sig henne till Dille under hösten. Hon fick vila dec-mars och rids nu igen.
På mammans sida har Jarngrima Kolkuós stam och pappan är Bassi en son till
berömde Mökkur


Saga är en kul häst som har en mycket bra tölt och en stor trav, men det bästa är hennes galopp. Det är kanske inte konstigt för hennes pappa är Fannar som får avkommor med en enormt bra galopp.


Solens sken idag, men nätterna är kalla och vi har fortfarande en hård skare som bär de flesta. I morgon blir det att rida ut med Idi och Odda alt Idi och Heimdal som konditionen ska stärkas på.

Skönt att Mårten är ledig några dagar så hinner vi göra en massa saker tillsammans. Bland annat de roliga att städa i sadelkammaren. Hipp hipp hurra vad kul...

Hästhotellet har fått sin första gäst.

RYKTTÄVLING

Söndagen den 15 april klockan 15.00 har vår årliga rykttävling här på Galgbacken.

Deltagarna får tinga var sin häst som de i lag 2 och 2 borstar, ryktar och fejjar efter bästa förmåga.
Sedan efter en viss utsatt tid ringer en klocka och då ska alla borstar läggas undan och domarna går sin rond. De tittar överallt på hästen och mäter hår som borstats av mm.

Finns chans att boka in sig och vara med för det finns hästar kvar.

De hästar som är tingade är följande:

Náma / Frida och My
Skjóna/ Sandra ochWilma
Snáedis / Emilia och Elin
Idi / Sofie och Jessica
Tyr / Kristin och Linnea
Vinur / Wilma och Selma
Draumsyn / Olivia / Alice

Maila mig önskvärd häst om ni vill vara med.

Maj Maj sköna Maj

Här har vi hunnit få ett föl som blev en liten silverbrun skäck. Oklart vad han ska heta. Vi får se det finns en röstningssida på facebook o...