Efter regn kommer sol (förhoppningsvis)

 I början av sommaren hade vi en långvarig torka. Det var varmt och inte en regndroppe föll på nästan  3 månader. I juli har det blivit kallare och regnat varje dag. Inte alltid hela dagar men det har kommit skurar varje dag.


Här är 2 bilder tagna på Prästavägen. Vägen får förbi vårt hus och jag tycker det är en av de vackraste vägarna jag känner till. Den fick sitt namn då 2 kyrkor delade på samma präst, så prästen fick åka mellan kyrkorna vid  högmässor, bröllop mm efter denna väg.





Dessutom har det blåst och varit rätt kallt för att vara sommar här nere. Oftast mellan 20 till 23 grader. Men när det har blåst så har det upplevts som kallare.

Aska

Vi fick ett stoföl efter Jarnsaxa och Afangi i juni  och hon är helsyster till Jarnvidja som är 4 år. Fölet ska få heta Aska, eftersom hon gillar att jämt klafsa omkring i en stor askhög i hagen.


Ragnarök


List är betäckt och konstaterad dräktig med Afangi och vi får se hur det blir med Ragnarök. I mitten av juli var vi på Hästveda marknad. Det är en årlig sommarmarknad där de blandannat säljer djur. Inga grisar och kor längre pga mul/klövsjukan. Men det säljs hästar/åsnor/höns/ankor/kaniner/nymfparakiter m m.


Sommaren har sprungit förbi otroligt fort. Jag hoppas och tror att det ännu blir varma dagar här i augusti/september. 


Många turer upp till Gällivare har det blivit med jämna mellanrum. Först i mitten av maj, sedan i början av juni pga begravning och sen igen i början av juli en till begravning. Två av mina farbröder dog med bara 1 månads mellanrum.


Här nere har vi under helgen haft besök av stormen Hans. Det blåste rejält men inte alls som tidigare stormar tycker jag. Däremot upptäckte jag idag att en plåt från stalltaket blåst ner och nu är det ett stort hål i stalltaket. Där ovanför stallet har vi en del halm. Så nu blir det att skynda sig (mest för Mårten och Tjalve) men även jag får  hjälpa till att fixa taket. (Jag är höjdrädd). På instagram under hjalmarodsgård kivik finns en filmsnutt hur det ser ut för den som är nyfiken.


I en av hästhagarna har det plötsligt dykt upp en ny kallkälla. Kanske efter stormen och regnovädret. Det finns också en liten filmsnutt om det med på instagram under galgbackens.


Ett tag funderade vi på att åka till Nederländerna och titta på Islandshäst VM som går just nu där. Men det blev onödigt dyrt med flyg/hotell och inträde mm. Vi skippar det och stannade hemma istället. 


Vi brukar hyra ut vår drängalänga under sommaren till turister via booking. Men i år har booking bytt ekonomisystem och det har strulat en hel del för dem. De har inte kunnat betala ut pengar till någon sedan i mitten av juni. Vi får se nu ska det vara löst enligt de senaste uppgifterna, men än så saknar vi slantarna från dem. 








Gästen betalar till booking direkt när de bokar och sedan när gästen checkat ut får vi i normala fall pengarna veckan efter. Det har fungerat bra tidigare i alla år som vi haft dem. Jag stängde vår bokningsida på booking och de som vill komma nu under hösten kan höra av sig direkt till mig istället.


I september har vi anmält Bóthildur och Aska på en föl och unghästmönstring. Det blir roligt för efter pandemin har allt  med hästarna, gått lite på halvfart tycker jag.


Bóthildur


Nu är det massor av äpplen/plommon/krusbär  i träd och buskar. Körsbären är nog övermogna nu tror jag. Jag har nästan inte stuckit ut näsan under de här regniga och stormiga senaste dagarna.




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jag skäms än idag !

Snoppstenar !

Nuortikon Marja