Vårakademin hos Magnus Skúlason

Under veckan som gått har jag gått kurs på Brösarpgården hos Magnus & Petronella.


Vi tränade på olika saker både i ridning och arbete för hand med häst. Många tankar och frågor växte fram under veckan.  Vi tränade på ett tävlings program under fredagen och på lördag hade vi en tävling.Vi tittade också på hur hästarna var skodda, hull och hästens välmående.

Jag red en gren som heter V3.  Den innebär liknande som V2 men istället för ökad tölt på slutet så rider man valfritt tempo dvs först kort tölt   trav  skritt galopp och valfritt tempo tölt.

Jag hade under träningen  på fredag problem med  skritten. Men höjde den under lördagens tävling ch fick  i slutpoäng hela 6.60 . Bäst för galopp och tölt 7,0 där galoppen ibland låg på 8or.

Fast jag inte ridit så mycket under vintern och min häst är lätt överviktig, så gick det otroligt bra. Det måste man nog inse att det beror på att jag större träningsmöjligheter att bo här nere. Här kan jag träna oftare och på ett helt annat sätt. Min ridning för i år har börjat som smått i februari. Nu ska den ökas och jag ska ha fokus på kondition och styrka. Det gäller både för mig och hästarna.

I juli är nästa träningsvecka för mig. Då har brösarpsgården något som kallas sommarakademin. Där finns platser ännu kvar. Corona smittan ställer till en del besvär för folk förstås och vi får väl hoppas att allt går att genomföra.

Här kommer några av bilderna som är tagna under helgen.  Det finns mer på instagram under galgbackens för den som är intresserad.

arbete vid hand är inte alltid så lätt som man tror

Men gör ofta underverk på hästarna och ett bra komplement ex innan ridning

Tömkörning i tölt v

mycket fokus på att få bogarna lösa och takten ren

ställa böja leda

Mia har fokus på Fokus


Tempo fart o fläkt ska det vara

löstygel momentet

en katt bland  hermelinerna....






på ovalen träningsdagen





Jag tävlade med Ragnarök

s


Hennes galopp är svår att sitta i. Eftersom hon tar stora kliv 

jag ska nu försöka träna henne och mig så jag kan få de 8:or som jag enl domaren var och touchade i



Petronella tränade och red med 2 hästar . Här med Noi

och Noi igen

och här med Hraunar


sist en vy från vår bakgård. Här ser man  Vitabykyrka och blommande rapsfält i bakgrunden

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jag skäms än idag !

Snoppstenar !

Nuortikon Marja