Några hästar är sålda...

Lusifér








Vi har sålt iväg flera hästar under de här sista veckorna. Vi kommer under året att försöka sälja kanske 5 till efter hand. Så är planerna just nu iallafall. Thilde Höök som bor bara 10 minuter från oss köpte två, Lusifér och Hild.  Hild ska hennes systerdotter ha som tävlingshäst. Vi håller tummarna för dem i framtiden.



Thilde Höök (Pomonadalen fd frost import)




Här har vi soligt och fint väder men kallt. Nätterna är kalla så det till och med har  blivit att skrapa bilrutorna. En envis förkylning har jag som hållit i sedan i början av februari med snor/hosta .  Just nu inte kul att gå och handla och samtidigt hosta och snörvla.

vissa körsbärsträd och blommor blommar redan.









Men annars märks inte något av corona här nere på Österlen, annat än det som skrivs på facebook där folk tycker och tänker en hel del. Många vill inte att folk från storstäderna som Stockholm mfl ska komma ner hit när de får påsklov. Det är många som har sina sommarhus här nere och påsken brukar vara den tid då de flesta börjar vara  i sina sommarhus igen.






Anki och Dick från Ullatti kom förbi när de skyndade sig  hem från Spanien när gränserna började stängas. De har tillbringat vintern  i Spanien och Portugal. Vilken mat vi bjöds på under de dagar de stannade här. Dick är verkligen en superkock. Där kan Jaime Oliver slänga sig i väggen.


Hexa
Járnsaxa
Under mars har jag ridit helgkurs för Magnus Skulasón och även passat på att ta privatlektion. Nu är det torrare här och tom vissa hästar har fått börja beta. Jag själv sätter nu fokus på att få upp kondition och styrka hos de  hästar som i princip har stått hela hösten och vintern.


Det blir rätt mycket jobb med alla hästar när man är ensam och dessutom förkyld. Mina grannflickor brukar hjälpa mig att rida och hålla igång vissa. När det blir tillfälle ska vi filma lite av hästarna så får ni se dem under ryttare.


I år får vi endast 1 föl. Kanske det borde  heta Corona , om det blir ett sto  😷



Folk påtar i sina trädgård, rensar ogräs och sätter ut frön (tror jag) på åkrarna kör de med traktorer och sprider ut gödning. Det växer nu så det knakar. Här på gården ska vi inom kort plantera ut lite vinrankor. Planen är att kunna brygga eget vin😁🍷🍷🍇🍇🍇

Det finns en del här i vår trädgård som vi ska fixa en örtagård. Bakom en liten avenbokhäck och mellan muren till inner gården finns en liten plats där vi ska plantera kryddor, örter mm.

Murarna som revs under hösten och byggdes upp igen, ska nu rappas och vitkalkas.

I köket väntar jag ännu på att rörmokarn ska sätta igång diskmaskinen och dra rören från diskbänken färdigt.😏

Först då kommer köket att börja användas. Det finns massor av saker som ska in i skåpen men de måste ju diskas först.

Nästa etapp här inne i huset är att börja städa och rensa ut och inreda vårt skafferiet. Det är egentligen ett gammalt grovkök med fönster och tvättställ. Men vi ska använda det som skafferi, vilket jag tror alla gjort de sista 50 åren i allafall.

ordning o reda i ett skafferi som inte är vårt


Tjalves EPA ska besiktas så  fort som möjligt. Men innan det så ska flaket byggas igen vilket nu precis är gjort och så får det inte vara något baksäte heller.

På stallet finns en liten utbyggnad.  På den utbyggnaden blåste takplåten av och det ser risigt ut. Takplåten ska bytas och där ska vi bygga ut . Det blir två uteboxar. Gjutna väggar mellan boxarna och så boxdörrarna får nog bli av plast, då de kommer att vara utsatta för väder och vind. Där kommer gästande hästar ev nya hästar att kunna stå.



Något sånt här hade jag tänkt mig.  Just detta x är ydreboxen
Jag misstänker att vi använder  equus boxinredning när det blir dags.




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jag skäms än idag !

Snoppstenar !

Nuortikon Marja