2020 nytt årtionde och hästar som ska säljas

2020 välkommen och adjö till 10 - talet. Vi får se vad som händer i världen och för nära och kära under detta decennium.

Här har nyåret varit lugnt. Runt om i vissa byar sköts det friskt med raketer och jag måste säga att jag tycker lite synd om hästarna som står i Ravlunda. Undrar hur de klarade sig under allt smällande ?

 Och katter, här finns det katter överallt. Stora katter, kattungar,  döda katter, vilda katter, rädda katter, tama katter, magra, tjocka katter osv. Nu först har det här med sommarkatter gått upp för mig och vad det innebär.



I norra Sverige har måste jag säga varit förskonade från detta i stort. Här är det många sommargäster och turister som bara lämnar sina katter till sitt öde. Det fångas in katter med jämna mellan rum och jag kan ju inte svära på att det alltid är lämnade sommarkatter men i många fall tror jag nog att det är så.





Vi håller på att reparera drängalängan med ett nytt duschrum och WC. Den gamla toaletten blir kvar delvis men förändras och blir även en tvättstuga.

Aegir har skadat sig i sin hage. Men är nu på bättringsvägen och ska skrittas och promeneras ut med.

Vi ska sälja flera av våra hästar. Det finns en länk på Galgbackens hemsida med info om vilka

Bla följande:https://galgbacken.com/H%25C3%25A4star2.html?fbclid=IwAR2h3oCVQaXpw2_AX-az-l8udSFEdmnVy0sj044NN6trSoEU5yTnDmTP-Oo

mer info om dem och priser finns på ovanstående länk


Jarnsaxa = Saxen

Járn

Freya

Hrefna


Lusifér

Hexa


Just nu vräker regnet ner här och att köra bil  i mörker, har fått en ny innebörd. Men det är bara att hålla ut för snart är det vår igen. Det har varit en mild vinter typ som september månad uppe i norr. Vissa dagar klara och fina, andra dagar blåsiga och värst är de dagar som det blåser och regnar samtidigt. Men som tur är har det inte varit många såna dagar.


Idag har vi haft skoning och det är Daniel Storm Sundin, som kommer och skor dem nu. (DK icelandichorse).

Här har jag börjat plocka bort julen och varje år känns det lite trist och sorgligt att plocka bort stakar , stjärnor och gran. Det liksom saknas något i fönstren då allt försvinner.

Mycket är annorlunda här i söder mot för i norr. Hararna byter inte färg ! de är brun/grå hela året. De är större och har längre öron.

I går såg jag en jättehög som var ihopskrapad. Inte av snö som i norr utan av MORÖTTER ! ofta ser man potatis och sockerbetor också ligga i stora uppsamlingshögar. Men det var första gången jag såg morötter ligga på samma sätt.


Första blommorna blommar i gräset. Nya fåglar syns och de kommer i stora flockar. Nu är det massor av kanada Gäss i hundratal. Som flyger och skränar.

I går var det några konstiga pyttesmå vita fåglar som flög i flockar kring bilen. De såg ut som snösparvar men var mycket mindre.







En dag har vi haft -3 grader och då var det vårt köldrekord här nere. Oftast är temperarturen på mellan 4-10 grader varmt.












Här lämnar vår gammcheva byn i norr för att transporteras hela vägen ner genom Sverige och till oss
i Kivik. Den kom fram igår och det fanns tom lite snö kvar på den.


HA EN GOD FORTSÄTTNING ALLA PÅ NYA DECENNIET

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jag skäms än idag !

Snoppstenar !

Nuortikon Marja