30 graders skillnad i temp norr vs söder

Uppe i Gällivare är det flera minusgrader och snö och här i Skåne mellan 10-15 grader varmt ännu. Visserligen har det regnat. Inte de häftiga regnskurar som jag har trott skulle vara här nere på hösten utan mer som ett svagt och lätt duschmoln mot ansiktet.

Halloween närmar sig och jag har skaffat lite pumpor som gården
ska spökas ut med
Rosorna har knoppar och blommar ännu. Konstigt ! och massor av gäss flyger runt i stora flockar och samlas inför höstflytten. Gässen har förstås varit här hela sommaren mer eller mindre, men de här sista veckorna är det enormt stora flockar som väsnas och flyger omkring.





Aegir
Stona med sina föl och Eir har fått komma till en ny hage, en bit från vårt hus. Hagen har vi fått låna av våra grannar. Har vi tur kanske de kan gå där större delen av vintern.


Vem vet hur länge det kommer att växa här nere. Än så länge finns det mycket bete och gräs kvar men jag gissar att det blir sämre om det blir kallare och minusgrader.








I vecka dök gamla bekanta upp. Anki och Dick från Ullatti kom körandes med sin husbil. De stannar här några dagar  och hjälper oss lite , på sin färd mot soliga Spanien.




Mer lådor och saker uppifrån kommer ner i veckan. Det blir att försöka packa upp sortera , spara kanske slänga mycket av de saker vi får ner nu.

Till lilla hästen Odda med sin sjukdom PPID har jag nu köpt ett specialfoder med lågt stärkelseinnehåll. Preformance low starch muesli Kraft.
https://www.krafft.nu/produkter/produkter-alla/performance-low-starch-muesli/

Om fodret är bra eller inte vet jag inte ännu. Jag får ge det några månader så vet jag mer.










I vår kommer det som är grönt på bilden att vara solgult. (raps)



Hästarna verkar må bra och trivas i det stora hela.Vi har någon häst som verkar ha tagit flytten ner lite hårt. Tappat hull och glans i päls och verkar lite hängig. Kanske också påverkad av att det är höst. Svårt att säga och veta förstås.






Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jag skäms än idag !

Snoppstenar !

Nuortikon Marja