Fortsatt varm och torrt

Värmen fortsätter. Svetten lackar både dagar o  nätter. Huvudvärk from hell eftersom man får för lite vätska i sig trots att man bälgar i sig så gott man kan.

Till 99 % kommer vi att flytta från kommunen inom en väldigt snar framtid. Exakt när är inte bestämt ännu då vissa detaljer måste finslipas innan.


Foto Monica Olofsson på NSD
Här står jag med min granne Katarina Sundelin. Vi
är 2 av de Sakajärvi,Liikavaara och Laurajärviborna som tvingas till flytt.

En dokumentärfilm spelades in här i veckan. Var den kommer att visas är jag osäker och jag tror att det är en kortare variant. Vi får väl se när den är klippt och redigerad.


Filmen handlar  bla om  människor som tvingas flytta av olika skäl.


Afangi ska tävla i Skaulo på lördag. 



Även Ragnarök ska tävlas. Nu gäller det bara att man kan rida i denna
hetta, så man hinner träna lite innan.



Kattungar växer så de frodas. Två av ungarna ska till Råne och Caroline Abrahamsson och en ska vi behålla själva.

Vi har nu ett dilemma hur vi ska göra inför en flytt. Ska vi sälja av fler hästar el ta dem med ? Vi vet inte riktigt eftersom vi ännu inte vet var vi hamnar.

I hela landet råder det förbud mot att elda och grilla. Brinnande skogar har tvingat ut brandmän och civila till mastodontskift runt om i landet. Brandfolk från Polen mfl länder har fått komma till hjälp.
På det sättet är det ju toppen med EU, att vi kan hjälpa varandra i krissituationer. Kanske vi fått hjälp ändå vem vet, men jag tror att  mycket faktiskt var EUs förtjänst.

Nu längtar i allfall jag till lite svalare dagar och mer regn på nätterna iallafall. En temperatur på kring 20-23 grader är lagom, men vi har haft 28-32 grader varmt i flera veckor nu. Ibland har det visserligen varit kring 25 men torrt och hett. Igår däremot var det lite konstigt en fuktig luft kom inströmmand, nästan som i tropikerna kändes det.

Långt i fjärran hördes åskan mullra, men här i Sakajärvi kom det inte en droppe med regn.




Nästa vecka åker några här uppifrån ner till Nordiska mästerskapen i Skåne. På Margaretehof kommer de bästa ekipagen i Norden att träffas och kämpa om placeringarna.

Carro Wintzell är speaker och en fågel viskade i mitt öra att hon även fyller år. SÅ hipp hipp hurra vi får nog köpa en tårta och ta med ända ner till Skåne.

Bilden är knyckt från nätet. En tårta blir svår att packa med i vår väska men vi får göra vårt bästa. Kan bli intressant i denna värme. En passande tårta för en kvinnlig jubilar i sina bästa år...




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jag skäms än idag !

Snoppstenar !

Nuortikon Marja