Brist på foder i höst ?

Varma sommardagar och ljumma nätter. Svårt att sova både varmt och ljust.

Afangi har haft det hektiskt under några veckor. I går red jag på honom för första gången på nån vecka. Han kändes fin  och var utan boots här på filmen.

Vi har haft mycket att göra som vanligt med målning av skogskoja, kört plats till tippen, slagit mer sommarhagar osv. Nu hoppas jag det blir lite lugnare ett tag.

Vi har hyrt ut ett hus i Gällivare på nedre heden under det här året och nu ska det huset tömmas och säljas inom kort. Jag ska försöka kontakta mäklare här i stan får vi se vem som verkar passa oss bäst.

Kattungarna växer och växer. De har alla öppnat ögonen och jag tror att alla är flickor. Ska försöka titta bättre nu när de är lite större. 2 är tingade och en ska vi behålla själva.



Det hörs och verkar som om det blir stor höbrist i vinter. Här uppe har det regnat mycket lite och i södra Sverige är det ännu värre. Vissa ställen har inte haft något regn att tala om på hela maj/juni.

Gräsmattor och hagar, ängar är bruna och torra. Marken spricker upp. Jag hoppas folk som har slåtterängar här i norr slår sina ängar, så folk slipper sälja, slakta sina djur.

Vi har mindre hästar antal hästar här under hösten, så vi bör nog klara oss med våra bollar hoppas jag. Vi har en osäker framtid och det är svårt att planera något överhuvudtaget. Gruvbolaget Boliden vill åt vår mark och kommer att lösa in alt bygga nytt till folket i 3 byar här runt gruvan.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jag skäms än idag !

Snoppstenar !

Nuortikon Marja