Strömavbrottens tid

I tisdags hade vi strömavbrott i 4-5 tim och fick ställa in ridskolan. Under dagen passade vi på att trampa upp lite ridstigar ute i skogen och såg då att det var fara och färde. De stora tunga snömängderna hängde ner över träd och el/telefontrådar så att det skulle bli fler avbrott var bara att räkna med.

Träd och buskar har ramlat omkull och på vår byaväg har flera träd och telefon ledningar rasat över vägen.

I onsdagsmorgon precis när jag satt och såg på Walking dead (som jag för övrigt inte hann se färdigt) fick vi strömavbrott. Det varade i 30 tim.




På torsdag vid 13 tiden kom strömmen tillbaka och jag hann sätta på diskmaskinen, spola i toaletten och fylla någon dunk med vatten. Koka kaffe och värma lunch. Men sedan igen strax innan 15.00 var vi strömlösa igen.

Nu får vi se hur länge. Vi kan inte få något vatten, inte ladda telefoner, eller använda datorn, eller duscha. Ingen ström i hagarna, inga lampor, men de klarar man sig utan förstås.

Problemet är att vi inte kan ha ridskola när inte belysningen till ridbanan går att tända. Folk kan ju inte rida omkring i mörker. Det känns  som om det  är krigstider och man måste ha mörkläggning.

Just nu sitter jag inne i Gällivare och skiver detta blogg inlägg. Det ska bli kaffe drickning och duschning.


Fortsätter strömavbrotten måste vi nog dunka vatten från sjön. Jag är inte speciellt optimistisk när man såg snömängderna på alla träden. Det är bara november och redan har flera träd knäckts och andra är på god väg. Bådar inte gått för el och telefonnätet





Tur i oturen är att vi inte har speciellt kallt. Det är ca 0- -5 grader och det kan man leva med. För något år sedan hade vi strömavbrott i 4 tim när det var -40 grader kallt. Då kan jag säga att det blev snabbt kallt i husen.

 I övrigt går livet sin gilla gång. Eva B har börjat hos oss och idag fick vi spetta/gräva och hacka upp en grindstolpe som gått av. Men skam den som ger sig vi fick upp stolpen och kunde ersätta den med en ny.


Tur att vi har en vedpanna i köket för kaffe har vi kunnat koka (då någon kommit med vatten) förstås. Så vår svarta sotiga panna kom väl till pass.


Ridskolorna har blivit inställda och de som skulle rida på tisdag rider på lördag tror det var 12 och 13 men info finns på facebook. De som skulle rida på onsdag rider på söndag kl 11 och 12. De som av någon orsak inte kan rida dessa dagar och tider får i samråd med mig rida igen annan dag och tid.

De som skulle rida idag torsdag får vi hitta på en annan dag och tid. Det börjar bli ont om lediga dagar och tider nu så här innan jul. Jag gissar alla vill träna på dressyrprogrammet också innan nästa vecka.





Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jag skäms än idag !

Snoppstenar !

Nuortikon Marja