Vad har runstenar, vargar och bilolyckor gemensamt ?

Anton och jag  lastade 2 hästar i transporten och åkte på en road trip neråt Stockholms trakten.
Vi stannade en dag extra där nere och passade på att göra lite annat än hästrelaterade grejjer. Vi sökte bla runstenar. I Uppland finns de flesta av Sveriges runstenar. Dessa gamla jättestenar med berättelser om forntida människor och deras resor.
















Naturhistoriska museet hann vi också besöka. VAR ÄR MALMBERGSVARGEN ?? Kan man undra ??
Den sköts utanför Malmberget 1977 efter att ha dödat en hel massa renar. Vargen var gigantisk stor och hamnade efter många om och men på Naturhistoriska  i Stockholm. Där såg jag den uppstoppad någon gång i början av 1980- talet och chockades över hur stor den verkligen var.

Jag har sedan varit där efteråt och då har inte vargen synats eller varit undanstoppad i något förråd eller kanske såld `? vad vet jag för den var i alla fall inte bland de vargar som fanns uppstoppade där nu.

Det som retar mig lite var att när vargen sköts så tyckte många att den skulle få vara på vårt eget museum här hemma på orten. Men nej den skulle visas upp för stora allmänheten. Men kanske de kunnat skicka vargen hit nu när den ändå inte syns där mer tänker jag.

Efter diverse rundturer i  den avlägsna Stockholms området åkte vi norröver igen med 2 nya hästar i transporten upp.

Det är Hiram från Vild en stor brun valack som kommer att komma ut på försäljning och Feimin som är Erika Bomans nya häst.

Resan upp gick utan några större missöden för vår del men värre var det för andra. Vi kom körande i motsatt körfält precis några minuter efter att denna olycka hade hänt. Chaffören i den lilla röda bilen måste ha haft solen i ögonen gissar jag. Det var hemskt och såg förskräckligt ut

http://www.st.nu/medelpad/sundsvall/lastbil-stod-still-mitt-pa-vagbanan

En annan trafik incident inträffade i Piteå där någon körde på E4an mot trafiken. Polisen fick rycka ut och försöka få fast i föraren. Jag vet inte hur det gick men det verkar iallafall inte som om någon blivit skadad tur det.


Har för lite minne i min dator så jag kan inte lägga ut några filmer alls förrän jag har köpt en extern hårddisk och kan föra över alla våra bildfiler till den istället för att ha dem på datorn och ta plats.

Idag fredag har fredags ridskolan sin sista gång.

En av grupperna vill ha hoppning och den andra trekk tävling.



På söndag har vi årets andra glöggritt och hoppas att den blir lika rolig och fartfylld som förra helgen.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jag skäms än idag !

Snoppstenar !

Nuortikon Marja