KAFFE KAFFI COFFEE CÁFE KAFFEE CÁFE

En magisk dryck som jag alltid börjar min dag med.

Men vad har hänt !!!! Kaffet har sakta men säkert sjunkit i graderna. För ca 30 år sedan kunde man se dessa hemska pulverlådor där man blandade varmt vatten med pulver och så blev det någon slags dryck som liknade kaffe. Dessutom dök perkulatorerna upp. Kaffebryggare i all ära de hade nog funnits lite längre tror jag, men helt plötsligt fanns det i nästan var mans hem.  En perkulator ! och nästan på varje jobb en sån där maskin med pulver.



Hu jeda mig !! inte undra på att dagens ungdomar slutar med att dricka kaffe.

Nej tacka vet jag en hederlig kopp kok kaffe av löfbergs lila eller blå mocka. Ja även vilket kaffe man använder har stor betydelse för hur slutprodukten blir.





Ska man ha garanterat bra kaffe ska man enligt mig koka kaffet eller möjligen använda hett vatten till kokkaffe/bryggkaffe hälla i en sk Eva Solo röra om och låta dra.

1) Kokkaffe med Löfbergs lila eller blå mocka, Gevalia
2) Kokkaffe med något annat märke
3) Eva Solo kanna med Kokkaffe
4) Eva Solo kanna med Bryggkaffe
5) Pressokaffe
6) Bryggkaffe med glaspanna

HÄR KAN DET FINNAS EN RAD OLIKA KAFFESORTER som jag inte kommer på just nu

15) Perkulator
16) Pulverkaffe

Förra sommaren bodde jag på hotell i Åre. Ett stort och fint badhotell. Men herregud det fanns inte att få KAFFE på hela hotellet. De hade något slags pulver som man skulle blanda i varmt vatten.

Vart är vi på väg ??

Nyligen fick jag frågan om hur man gör kokkaffe !! HALLÅ där ute håller hela SVERIGE på att glömma bort hur man kokar en vanlig hederlig kopp kaffe ??




På affärerna också ser man att utbudet minskar ständigt, Snälla människor KÖP KOKKAFFE så att det inte försvinner ur sortimentet.



Presso kaffe
Men visst på de här senare åren finns det några få kaffemaskiner som kan göra något sånär drickbart kaffe som inte smakar rävgift. Ska jag erkänna, men i det stora hela är det en bristvara här ute i Sverige


Eva Solo ett (nästan) fullgott alternativ till kaffe kokat med panna

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jag skäms än idag !

Snoppstenar !

Nuortikon Marja