Tävlingar i Skellefteå och Vera är bättre

Hästen Vera fick en sparkskada och fick stå i sjukhage pga hälta. Sen blev hon helt plötsligt helt täppt i ena näsborren med gult illaluktande sekret. Ingen feber men väl svullna lymfknutor och när det är gulaktigt snor hos hästar och svullna lymfknutar så tas det prov som skickas ner för undersökning. Man vill på detta sätt minimera spridning av smittsamma sjukdomar. Veterinären är skyldig att anmäla till länsstyrelsen när de tar ett sådant prov. Nu idag visade det sig att Vera inte hade något smittsamt. Inga andra hästar har visat tecken på sjukdom heller.

Så då passade vi på att från  gården  åka iväg  på tävling. Vi är 7 ekipage som styrde kosan söderut. Det hade vi inte kunnat göra om det var något smittosamt som Vera hade.

Här nere skiner solen och vi har haft 23 grader varmt. Det verkar vara lika fint väder över hela norr och västerbotten. Vi hoppas att det vackra vädret fortsätter hela helgen.

Några av oss bor på campingen och andra på hotell. Tävlingarna startar klockan 10 och ni ska få info om hur det går för oss alla.

Jag själv kommer att placera mig som både 1 och 2 i F2 = femgång eftersom det visade sig att det endast var jag som var anmäld till dessa grenar. Så vi kan nu med säkerhet säga att jag får både första och andra pris i femgång och det innan tävlingen ens startar.



Det samma gäller för Annika Forsmo med Lysingur hon tävlar också ensam i sin klass och får en första pris rosett.


Kunde inte uppdatera igår kväll så här kommer lördagens info också. Det gick bra för de flesta Bifrostare som vår islandshästförening heter.

Annika Forsmo fick dagens högsta resultat både i 4-gång och tölt hon hamnade kring 6,03 i fyrgång och 6,26 i tölten om jag inte minns fel

Jessica Johansson kvalade till B-klass i 4gång och vann T8.

Bassi med Sofie fick ca 5,5 i alla gångarter utom korta tölten som låg på 4,5 han bråkade och bockade men hon fick fina poäng iallfall hon red även ökad tölt med poäng 5,5. Han är jämn hennes häst och ligger på 5,5 just nu ibland även 6,0 i alla gångarter utom korta tölten som ännu ligger på 4,0-5,0

Cecilia är i A-final i både V5 och T8. Vi håller tummarna.Hon rider med hästen Snaefari från domarvetsby.

Linn Skum red bra med den fina hästen Kristall och tog sig till A-klass i tölten. Hon får nog möta Annika och Lysingur på Bifrosttävlingen, spännande värre.

Jennifer Öderyd och Sara Östman kvalde sig till B-klass i 4-gång.

Det är det jag nu kommer ihåg från dagens tävlingar. För mig själv gick det skit. Bra poäng i många gångarter men skit passläggningar, så det måste jag träna mer på och få till dem lite bättre. Imorgon ska jag kämpa på. Jag ligger 3,a med Odda och ska försöka slå mig fram i tölten till en bätte placering. Vi får se och i 5-gången ligger jag som jag skrev om tidigare 1 och 2 men med dåliga poäng eftersom passläggningarna gick skit... Det är bara att träna mer och inte gnälla.

Mitt finger skadades av Skrida som vägrade gå in i stallet och slet sig bakåt så jag har fått linda silvertejp runt fingret så det ska hålla sig något så när på plats. Det är snett blodigt och krokigt just nu.



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jag skäms än idag !

Snoppstenar !

Nuortikon Marja