Skrotlåda och andra funderingar



Vi har en skrotlåda ! inget alls konstigt med det tyckte jag. Hos alla jag känner här uppe i norra Sverige tror jag iallfall  att alla har en skrotlåda. En låda som är placerad i köket, högst upp någonstans i en lådrad.

I den kan man hitta allt möjligt, tex tejp, saxar, ficklampa, solglasögon, häftstift ja alla möjliga bra och ha grejjer.





Men hör och häpna.. det här med skrotlådor visade sig inte alls vara så vanligt som jag trodde. I småland tex fick jag höra att där minsann hade man inte alls skrotlådor och där hade ingen ens hört talas om detta fenomen.

Hmm undrar om det här är något som vi här längst upp i norr bara har i vårt kök eller om det finns längre neråt i Sverige (förutom då i Småland kanske). Vore lite intressant att veta...





En hel drös av grimmor har jag nyligen köpt av Leipofritid. Nu ska jag märka några av dem med namn eftersom vi tex har flera svarta hästar som ser snarlika ut i samma hage. Hel, Draumsyn, Hrefna, Saga. Även Vera och Ragnarök kan man ta fel på eftersom de bägge är fuxar med bläsar. Inte lätt för alla ridskole elever att komma upp med rätt häst från hagen.


Till vår stuga på gården har vi nu beställt en ny bänkskiva, fläkt, diskho + kran och keramikhäll. Den ska börja repas. Där ska bytas golv, innertak, tapeter och en dörr till toaletten ska göras, samt slås hål i två väggar. Det blir ett ganska stort rum som är kök och allrum i ett och så ska det bli en liten bastu med relaxrum samt ett litet  sovrum. Vi ska försöka få den färdig så fort som möjligt för uthyrning. Uppvärmning blir en pelletskamin och elström.
MÖJLIG Domino glaskeramikhäll Bredd: 29.0 cm Djup: 52.0 cm Höjd: 3.9 cmLUFTIG Köksfläkt Bredd: 59.8 cm Djup: 47.1 cm Min. höjd: 62.0 cmGLITTRAN Köksblandare Höjd: 28 cm


Här i Gällivare är det omöjligt att få tag på boende. Så vi tänker att den som jobbar här med oss kanske kan bo där alternativ någon annan som behöver boende. Den kommer att hyras ut från augusti.



Lena jobbar på, här slänger hon ut vattendunkar








Svaret på gårdagens gåta var ! ÄGGET (den kan man inte laga om det går sönder)

Dagens gåta !  VEM ÄR DET MEST RUTER I ? svar i nästa blogginlägg






Helgkursen är fullbokad ! men  en ny ska planeras in i maj eftersom den var så efterfrågad. Troligtvis helgen 11-12 maj. Ny annons kommer inom kort.

Under helgkursen kommer även Lena Sjötoft att massera folk som känner ett behov av att bli knådade. Till en billig summa. Hon har en massagebänk och vedspisen i stugan eldas varm och skön. Där inne håller hon till. Passa på att boka in massage. Mer info inom kort. Pengarna går till Team Galgbacken

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jag skäms än idag !

Snoppstenar !

Nuortikon Marja