En oturs dag





Dagen har INTE varit bra. Den började med att 4-hjulingen stannade mitt i en hage när jag höll på att ge hästarna hö. Det innebar att jag fick bära höet som var kvar i vagnen till den andra hagen som skulle ha sin morgondos av hö.

Mitt i allt detta kommer Tjalve gående. Han har väntat på bussen i  25 minuter och den syntes inte till. På något sätt var den mycket försenad. Det var bara att snabbt hoppa i bilen och försöka hinna köra honom till skolan innan jag skulle på mitt inbokade läkarbesök. Nåja tänkte jag hurtigt jag hinner skjutsa in Tjalve till skolan och ta en dusch hos morsan som bor inne i Gällivare.




När jag slängt ut morgonhö till de som inte har fri tillgång är man ganska svettig och skitig. Snabbt plockade jag ihop lite rena kläder hoppade i bilen och körde iväg. I morse snöade det och var mycket snörök samt så isiga fönster på bilarna att det var supersvårt att kunna se något överhuvdtaget. När jag äntligen kom fram till skolan med Tjalve är klockan ca 8,50 och jag har min läkartid 9,20 och hade inte hunnit duscha.



Jag skyndade mig att köra den lilla sträckan mellan skolan och min mammas hem. Men Ve och fasa, när jag kommer körande så ser jag att en främmande bil står på hennes uppfart. Slarvigt parkerad och med en bildörr på vid gavel. Föraren syntes inte till någonstans. Jag förstod med ens att någon var på snabb visit hos min mamma och jag som var skitit och svettig hade noll lust att visa mig för vidare diskussioner med hennes bekanta. Efter några sekunders fundering kom jag på att en av mina fd arbetskompisar bor i närheten. En snabbt telefonsamtal och det visade sig att jag kunde ta mig en dusch hemma hos dem. Det gick bra trots att ingen var hemma...


Till farbror doktorn bar det av i rasande hast med det blöta håret hängande ner efter ryggen.

 Han konstaterade snabbt att jag behövde slemlösande medel mot min envisa hosta och cortisonkräm till mina händer som liksom självspricker och blir konstiga med eksem på just nu.

När jag väl var här hemma, hade jag Hilda (Tjalves kusin) med mig och Tjalve förstås. De skulle hjälpa mig att slänga ut mer hö till vissa hagar. Sagt och gjort vi startade 4-hjulingen igen ( som nu startarde utan problem) slängde ut hö i hage nr 1 och Tjalve sätter sig för att köra in den i hage nr 2 då han råkar köra ner i ett dike med vagnen. Där fick den stå........ och vi fick återigen bära in höet i hagen till hästarna.

När elgrinden öppnades trängde sig en häst ut och sprang rakt på Isa. Hon skrek till och vi såg att det blödde från tassen. En brodd hade tryckt ett hål i hennes tass. Det var bara att lasta in henne i bilen och åka iväg till VETERINÄREN. Där fick hon först röntgas för att utesluta en skelett skada. Det visade sig att hon fått en skada på senskidan. Det fick sys med pyttepytte små stygn och nu måste hon bäras in och ut. Vara kopplad ute och i bur eller fast i koppel inne, för att inte röra sig för mycket får då är det stor risk att hennes operationsstygn går upp.



Dessutom måste hon få olika sorters medicin  en tid framöver och såret måste noga rengöras varje dag.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jag skäms än idag !

Snoppstenar !

Nuortikon Marja