Odda i pass

Oddur

En kall söndag idag. Tempen har varierat från - 14 på morgonen till -26 som det är nu på kvällen.

Jag har blivit barnsligt förtjust i att göra filmsnuttar. Tyvärr fattar jag inte riktigt hur jag ska få musik till filmsnuttarna så idag fick jag ta en instrumental låt som redan fanns på datorn.
Odda


Ebba och Sofie fick filma mig idag med Odda när jag red i tölt och pass. Jag har klippt den lite och här ser ni hur det ser ut när Odda går i pass. Hon är liten och naggande god. Ja och sadeln har åkt för långt fram, ser man tydligt på den senare delen av filmen.



Hennes pappa heter Oddur fra Selfossi och han har fått fram flera bra 5-gångshästar. Vi får se om jag har möjlighet att tävla 5-gång med både Odda och Skrida. Det känns lite stressigt att ha 2 hästar i samma gren så vi får se.

Sofie har tränat lydnad och ridit ut med Bassi. Ebba hjälper till att hålla igång lite hästar. Idag var det Joras tur. Jora är fin och lydig och vi ska göra en ny film på henne också så ska ni få se.

Cecilia har tömkört sin Snaefari och Wilma red Phytur på ridbanan, men det var kallt om kinderna sa hon.



Cia var här med sin storasyster (inte Åsa som är bortrest) och tittade till Laufi. Laufi går i hagen med unghingstar och yngre valacker. Där i hagen är Tyr äldst och bestämmer han är 7 år har jag för mig.

Ebba o Sofie rider, filmar o jobbar

Brenna har promenerat ut ur sin hage igår eftermiddag och tog med sig Heimdal. Nu får de vara inne till vi har satt ett nytt aggregat till deras staket i hagen.

Även Heimdal och Brenna kommer att filmas inom kort. Jag är förstås beroende på att det finns fler folk här på gården som kan filma medan det är ljust ute.


Galgbacken håller på med att flytta en firma i Gällivare. Vi tömmer och kör bort en hel del grejjer samt att vi har städningen av lokalerna efteråt.

Nu börjar jag att fundera igen på vilka hingstar man ska betäcka ston med i sommar. Vi har en blupare här hemma som heter Kolskeggur från Kambo, men jag ska nog vänta med honom till nästa sommar. Funderar lite på Stakur från Kaggestorp till Odda och kanske även Kraftur fra Bringu. Han har gett många fina avkommor.

Det finns många olika alternativ och jättemånga fina hingstar. Vi har under veckan som gått haft veterinären Peter här och han har tagit blodprov på Náma, Snaedis och Bending för att se om de är dräktiga. Vi håller tummarna !

Vi har 2 hästar av vår egen uppfödning som har stor chans att kvala in sig på SM iår. Det är Odinn  och Járnsaxa. Bägge är 7 år i år och om de får vara friska så har de stor chans att ta sig till SM.



















Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jag skäms än idag !

Snoppstenar !

Nuortikon Marja