Kolik och födelsedagar

Här hemma går dagarna sin gilla gång. Hästar tränas och rids. Vi håller bland annat på att rida in  Diva från Kambo. Hon ska väl gå att sitta på inom kort och ridas ut med också.

Anton min äldsta pojke fyller 20 år idag och jag hoppas vi kan få träffas och ta en god matbit ihop.

Äntligen har vi fått igång vårt bredband via imeganet. Nu kan jag tom lyssna på youtube och ta titta på korta filmer. Spotify provade jag ladda ner igår men det tog nog för länge, så jag får ta datorn in till stan och göra det eller prova igen om det var ngn vajsing med nätet.

Jag testade att filma lite med mobilen när jag longerade Ragnarök. Det var supersvårt att hålla i linorna samtidigt som jag försökte filma. Jag ska prova lägga ut den så den går att titta på men jag har inte kunnat lägga in musik till filmsnutten och det är trist.

http://www.youtube.com/watch?v=8X2M8juQr_Y&feature=youtu.be

Filmen är inget märkvärdig alls, men det är kul att testa sig fram lite. Hoppas jag kan göra fler filmsnuttar härifrån Galgbacken under våren.



Här i Gällivare området är det ovanligt många hästar som har fått slängar av kolik. En del har det gått riktigt dåligt för som vår Terna som fick någon slags tarmvred. Jag rekommenderar att alla hästägare har minst 2 liter paraffinolja/per häst hemma. Man vet aldrig när det kan behövas. Har man oljan hemma och ser att hästen har kolik kan man själv mata i den oljan och förhoppningsvis slippa ringa ut veterinären sedan.

Det har räddat många hästar.Vi brukar ge dem oljan med en stor plastspruta som vi har klippt av toppen på för att det ska gå lättare att få i oljan i truten på hästarna. Trots att vi har så många hästar är det mycket sällan de har drabbats av kolik. Vi får hoppas att det fortsätter så. Jag tror att lösdriften kan vara en orsak. De rör sig mer och håller igång magen än en häst som står inne på box. Det är min teori iallfall.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jag skäms än idag !

Snoppstenar !

Nuortikon Marja