Hingstarna på nattlig tur







 
-35 grader och hingstarna ute på en rundtur klockan 0200.



Plötsligt hör vi hovtramp och gnäggningar alldeles utanför huset. En snabb blick ut genom fönstret och mycket riktigt, vår flock på 5 hästar med 3 hingstar och 2 ny kastrerade valacker på språngmarsch över gården.

Nu var goda råd dyra snabbt på med kläderna. Hoppa in i ridoverallen på med skoterskorna, var är handskarna och skorna ??

Vi har en smal väg som leder upp till vår gård och ibland har det hänt att hästar tagit sig lös och sprungit iväg ner efter vägen och ut på byn. Här gällde det att snabbt stanna flocken. Jag ställde mig resolut mitt i backen och som tur var så sprang hela hästflocken in i rundvolten. De blev så rädda vid åsynen av min fasansfulla gestalt som stod och viftade med armarna och håret på ända där mitt i deras flykt väg.



Arngrim Bärsärk är flockens ledare

Bergelmer och Arngrim Bärsärk. Bergemlmer är STOR han
kommer att bli en bra bit över 1,50 han är redan som
1 åring större än 3 åringarna. Bergelmer = en jätte i nordisk mytologi


Där stängdes de in och nu får de stå i stallet denna dag iallfall till vi kunnat fixa till grinden i hagen som verkar ha varit där de tog sig ut.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jag skäms än idag !

Snoppstenar !

Nuortikon Marja