i Väntan på veterinären

Idag ska farbror Veterinären komma ut. Vi har just nu 3 hästar som inte är riktigt OK.

En har inflammation i framknäna, en är sned och vind och den sista har fått en spark på ett bakben, så hon är halt och står inne på boxvila. Veterinären kommer ut och tittar och så får vi nog metacam skulle jag tro.

Jag själv är också sned och vind och har ont i min rygg igen. Det känns som om den är av i svanken. Men men det är nog bara åldern som börjar ta ut sin rätt.








Bending däremot som jag trodde det var kört med här före jul har hämtat sig och jag tror nog att vi kan börjar rida igång henne igen i dagarna. Nu ska jag bara se hur hon rör sig på böjt spår så får vi se.

Idag ska jag ta in några hästar för rakning. Vissa hästar som tränas och rids mer än andra och som har mycket päls brukar vi raka i bringan. För att de ska torka snabbare när vi sätter ut dem igen.

Annars är jag emot rakning av hästar ska tilläggas. Jag tycker en del rakar sina hästar enbart av estetiska skäl och inte pga att hästen verkligen behöver det.





De som rider flera dagar i ridhus kan jag förstå. De hästarna behöver nog rakas. Kanske inte helrakas men iallfall öppnas. Andra har så dålig ventilation i sina stall att hästarna inte hinner torka ordentligt på flera dagar så då kan kan ju också fundera på rakning om man inte vill fixa bättre ventilation i stallet förstås.

Vi får inte glömma att hästarna är djur och har sin päls som ett skydd. Det naturligaste för dem är att få behålla så mycket päls de kan och vara ute så mycket som möjligt.

Man kan också raka eller klippa dem lite där sadelgjorden ska dras åt. Många hästar brukar bli klämda av gjorden och det är inte lätt att se med all päls ivägen. De kan ha fula skavsår där under all päls och börja visa sig sura när man ska dra åt sadelgjorden.

Det är upp till var och en av oss människor att se till att vi för det bästa för våra hästar, klippta eller inte.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jag skäms än idag !

Snoppstenar !

Nuortikon Marja