Skandaltävling för Nordvall

På söndag har vi haft en klubbtävling för islandshästar här i Gällivare. Jag var med med 3 hästar och det gick dåligt med alla tre.

Lilla lilla söta Odda var den som jag red ut först med. Här i första omgången så fick jag inte henne att galoppera rätt för hon tog fel galopp och sprang sedan i ökad tölt innan jag till slut efter nästan 1 varv lyckades få rätt galopp. I sista momenten skulle ökad tölt ridas och här vägrade hon och ville galoppera eller trava istället. Så i 4-gången nollade jag ökade tölten och fick superdåligt för galoppen också. Inte populärt....

Med vita vackra skimmel Snaedis fick jag en tölt som var trist och passaktig och sedan ingen visad trav. Här vägrade hon att trava helt plötsligt. Så här blev det noll för traven. Inge kul...






Bassi var den som nästan tog rätt gångarter. Han gjorde i princip som han skulle förutom att han bara grisepassade i korta tölten och slängde med skallen och var spännd. Det gav inga höga poän i princip 1.0 och 2.0 för korta tölten. Den ökade var lite bättre, där lyckades jag få honom att gå ganska bra på bortre kortsidan men annars var det också stel och passaktigt. Inte min dag alls. Dessutom fick jag varning för GROV RIDNING. Jag röck i tyglarna i tölten för att hindra honom för att trava. Inte bra....

Om man bara tittar på enstaka poäng så låg jag på 5.5 i trav, galopp och skritt som bäst och det var med Odda och Bassi. Sen var kasten stora och var allt från 0-5.5 för dessa två.

Snaedis fick 0 för traven som annars är hyfsad och ganska dåligt för sin tölt någo´nstans mellan 4-4.5 för tölten. Hennes andra gångarter galopp och skritt fick hon 5.0. Vilket är ganska dåligt tycker jag. Men det är inte hennes fel utan helt mit eget som inte värmt upp hästen nog innan, eftersom hon är av den modellen att det behövs en hel del sidvärtsförflyttningar och lösgörande övningar för denna jättedam.








Nåja det är bara att ta nya tag och satsa framåt igen. Snaedis kommer nog inte att tävlas på ett tag eftersom planen för hennes del är att hon ska betäckas i sommar. Bassi måste tränas mer för att tölten som är klart svagaste gångartern ska släppa mer. Odda den lilla rackarn är så rolig och behöver stärkas och fortsatt träning. Hon är inte riden speciellt mycket här under vintern eftersom hon har haft sitt föl som togs ifrån henne här under våren och först då har hennes träning börjat.

Vad har jag lärt mig nu då ??? ja om man har tre hästar med sig som alla ska tävlas inom en kort tid på några timmar, så ska det planeras bättre. Vi hade de stående i vår transport så det blev helt klart rätt stressigt med att hinna borsta, sadla, tränsa få på dem boots och in med den ridna hästen i transporten. Byta plats med de som stod där för att nästa som skulle ridas stod ytterst.

Ingen annans fel än mitt eget som valt att vara med med alla utan att ens ha en stallplats på anläggningen. Inte smart.....


Kvällen innan var på på galafest i värsta vilda västern stil.
Något pris blev det inte här heller! Vi var nominderade till årets landsbygdsföretag. Priset gick till ett turistföretag utanför Nattavaara. Fast vi hade kul och kvällen avslutades med hemfärd i en knöckfull Chevrolet Impala i gryningen.



Inte bra att roa sig på kvällen och sova för lite innan tävling

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jag skäms än idag !

Snoppstenar !

Nuortikon Marja